Jump to content

Ingen jakt på Tyrker-duer?


tunderbrd

Recommended Posts

Her i bygda begynner det å bli vel mange Tyrkerduer.

Hadde håpet at den hadde kommet under "Fremmede/introduserte arter" på lista med jakttider.

Men neida...

Er der noe sted man kan henvende seg for å sjekke om disse er å regne som uønsket?

Her må der snart tynnes ut, men de gjør vel ingen annen skade enn å snart "overta bygda!" :lol:

Andre som har merket denne duens inntog?

Er flere genier her som serverer dem solsikkefrø året rundt! En kilo og to til dagen... :roll:

Ikke rart de samles, og hekker her da...

Tyrkerdue "Streptopelia decaocto"

Link to comment
Share on other sites

Nei Thunderbird...det er ingenting som er verdt å miste våpna mine for gitt, så der er vi enige ja :D

 

 

Og til deg Arne. Regna ikke med at det var seriøst ment fra din side, men med sånne reaksjoner som man får her inne til tider, så går jeg stille i døra, og sa at jeg ikke oppfordrer til ulovligheter. Mente ikke mer enn det 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, når man får opptil flere henvendelser etter et humoristisk utspill, så forstår man seriøsiteten her... :lol:

 

Presiserte derfor i innlegget mitt med stor skrift litt seinere at det var ment som en godhjertet spøk. :roll:

 

Er den absolutt total-fredet, eller er det mulig å kontakte viltnemda for å få "fellingsløyve"?

Link to comment
Share on other sites

Var redd den var fredet, ja.

Men det er jo sånn sett alle dyr og fugler det ikke er fastsatt jakttid for.

Så selv om man burde kontrollert bestanden av bl.a både svaner og disse duene så er det ikke lett å få til.

Duene gjør ingen skade, men jeg synes det er rart at enkelte "fremmede arter"

får slå seg ned mens andre blir kjeppjaget.

Bambifisering? Stakars de søte duene, vi må mate dem hele året så de slipper å finne mat selv.

Ja, slikt blir det fugl av! :roll:

Kanskje de dør ut med dem som mater dem?

Evolusjonens knep, de læres av med å finne mat, og plutselig en dag er fõrverten borte :D

Huff, nei det var litt slemt!

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan virke som det blir litt bambifisering av og til. Tyrkerdua har jeg ihvertfall sett nedi bygda der jeg vokste opp siden jeg var 6-7 år. Så jeg ville jo tru bestanden er såpass stor at den burde reguleres, men som sagt, så har jeg neimen ikke sett den oppi skaukanten her jeg bor.

 

Og jeg må vel innrømme at jeg mater fugla året rundt med solsikkefrø, og meiseboller. + noe med extra fett på vinter'n, så jeg bidrar vel kanskje til noe av det du snakker om :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, jeg pleier å tåle en spøk (og er vel kjent for å spøke grovt med langt mer alvorlige emner enn dette). Problemet er bare at folk tror de skriver med likesinnede på vegne av seg selv her. Det hadde vært fint om det var slik, men i praksis risikerer man å skrive til hele Norge på vegne av alle jegere og skyttere. Det skal ikke mer til enn at en likpul... eh, oppslagskåt journalist eller et PETA-medlem sakser sammen en håndfull spøker og så kommer oppslaget om at norske jegere driter i lov og orden.

 

Dette høres kanskje søkt ut, men så tarvelige folk finnes det faktisk mange av. Derfor har styret valgt å holde en streng linje med tanke på respekt for loven. Jeg skulle ønske vi kunne prate og spøke som vi gjør i skauen, men det har vi dessverre ikke råd til.

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som ba Hansen om å redigere innlegget hans etter at det kom noen klager. I ettertid følte jeg meg litt streng og ville bare forklare at vi ikke er nettnazier med for lite å finne på. Uansett kan vi vel regne det emnet som ferdig, ingen sure miner herfra i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...