Jump to content

Hvor utbredt er .22wmr rifler her i landet?


Tesla32

Recommended Posts

Jeg har ikke sett mange rifler som selges i .22magnum. mulig salget var større før? grunnen til at jeg spør er at jeg kom over et magasin som er beregnet på .22wmr. magasinet har et spor bak som det ser ut til at magasinet skal skli på plass i rifla. står ingenting på magasinet, men .22mag patronen passer perfekt i det. så er det mange gamle rifler rundt om i landet i kal .22magnum? jeg trodde( uvisst hvorfor) at dette ikke er en populær patron lengre??

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjons utvalget i 22 mag har vel aldri vært større. CCI leverer minst 5 forskjellige typer.

Anshütz leverer rifler i 22 mag !

Flere amerikanske våpen produsenter leverer våpen.

Jeg har hatt 4 rifler i 22 mag. Og har akkurat hentet meg en sako Quad i 22 mag.

Var innom to sport/våpenforetninger og har fått med meg 11 forskjellige typer ammo til 22 mag.

Dette er i Finnmark. Og det kan hende vi har økt populæritet pga kvit rype jakt.

 

Tipper kaliberet er ganske utbredt. Men det er en mellomting. Så enten bruker folk salong rifla eller noe karftigere.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset. googla våpna og magasinet jeg har er ikke lik de jeg fant på google.

er 22wmr noe som enkelte sverger til.. eller er det nå kommet bedre patroner?

 

smak og behag, men 17.hmr er veldig i vinden om dagen, og dekker samme bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

ja har leita på nettet og finner at magasiner til savage og mossberg ligner. men det jeg har har ikke langsgående spor på siden. ellers er feste bak på magasinet helt likt. .17hmr er for lang mens 22wmr passer perfekt.

takker for hjelpen. tror jeg legger det ut på qxl, så får man se om det er noe intr.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg vet.. jeg skulle lagt ut bilder av den eska med nye magasiner jeg fikk tak i. men jeg har enda ikke giddet å lære meg å laste opp bilder. og min samsung galaxy s2 liker ikke min stasjonære pc. det blir bare knot. jeg kan ta bilder med en annen mobil for deretter sende det til en annen bruker med vanlig epost.

Link to comment
Share on other sites

man skal ikke være bekymret for utbredelsen, eller om man skal få fatt i ammo eller børser i 22wmr,dette kaliberet har vært i live siden 1959 når winchester intr den. alle dei "store" produsenter av våpen og ammo har denne på menyen. cci,rws,winchester,remington,federal har i hvertfall ammo. har kjøpt ammo hos xxl , rafdal kvale , jaktdepotet. et kjekt lite kaliber med god presisjon og lite støy og rekyl. dessuten farer den fint med viltet. duer og trost og opp til rev jaktes med samme ammoen. man trenger ikke mer enn vanlig hp til hele lovlige spekteret av vilt det er jo veldig praktiskt og greit. det er nok flere som jakter med 22wmr her i landet enn man kan få inntrykk av...ikke alle jegere skriver så mye om børsene sine vettdu.

Link to comment
Share on other sites

ja det var det jeg trodde. at det er mange her på berget som jakter med 22wmr. ammo har jeg ingen problem med å finne.. værre å kjøpe da jeg hverken har kort eller rifle i det kaliberet. grunnen til at jeg startet tråden er at jeg har ett helt nytt magasin til 22wmr(10sk) som jeg skal selge, men vet ikke hvilke våpen der er til. og jeg selger helst til kammerfolk. men siden jeg ikke vet hvilket, blir det nok lagt ut på qxl eller lignende.

Takk for info :D

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle ha meg en 22wmr, men endte opp med 17hmr for det hva på lager, hva 8mnd vente tid for samme model i 22wmr.

 

så har kanskje noe med at butikkene velger å ha 22lr og 17hmr på lager istedenfor 22wmr?

 

jeg har aldri angret på 17hmr, men 22win mag hadde ikke vært feil det heller. :P kunne tenkt meg en halv auto i 22 wmr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...