Jump to content

Berger kule i .243 win


stuegris

Recommended Posts

Er der noen som kan fortelle meg litt om denne kulen Berger Match Bullets 243 Caliber, 95 Grain Moly VLD Hollow Point Boat Tail.

Jeg lurer på å bruke den til jakt, men ser at de skriver på siden sin at den er ment for jakt, men eksanderer seint. Lurer da på om der er noen her inne som har erfaring med kulen, evnt. testskutt den i våte kataloger e.l.?

 

Svar taes imot med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ei kule til rådyrjakt!Sikkert fin til rev,men den ekspanderer ikke som en blyspiss skal.Den er ment til konkuranseskyting.Forøvrig der kula jeg har fått dårligst samling med overhodet!Lang og elendig kule,og det sier mange andre og..

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ei kule til rådyrjakt!Sikkert fin til rev,men den ekspanderer ikke som en blyspiss skal.Den er ment til konkuranseskyting.Forøvrig der kula jeg har fått dårligst samling med overhodet!Lang og elendig kule,og det sier mange andre og..

 

Takker for svar og tolker det slik at du ikke er fornøyd med kulen:) Lurer bare på det du skriver om ekspandering. På hjemmesiden til Berger blir den lagt ut som jaktkule til storvilt som skal ha sein ekspansjon.

Stemmer ikke dette i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

Har du standard stigning 1-10 så kan du bare glemme den kula.

Er heller ikke noe særlig på norsk matjakt.

 

Skjønner jeg deg riktig når kula er lengre er normalt så man må ha mer snurr for å stabilisere kula eller er det kulen i seg selv? Tenker at der er jo en del har jeg forstått som f.eks. bruker Oryx som vel er 100 grains kuler og disse stabiliseres??

 

Takker for svar:)

Link to comment
Share on other sites

I en vanlig 243Win med stigning 1:10" er vel Bergers 88gr LD Flat base den lengste av Berger kulene som vil fungere, eventuelt 90gr BTHP.

Når det gjelder ekspansjon av Berger kuler i 6mm, har jeg så vidt prøvd 88gr LD i våte telefonkataloger.

Resultatet finnes her:

http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=38&t=3576

 

Tror ikke Bergern blir brukt på bukken i år, for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

I en vanlig 243Win med stigning 1:10" er vel Bergers 88gr LD Flat base den lengste av Berger kulene som vil fungere, eventuelt 90gr BTHP.

Når det gjelder ekspansjon av Berger kuler i 6mm, har jeg så vidt prøvd 88gr LD i våte telefonkataloger.

Resultatet finnes her:

http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=38&t=3576

 

Tror ikke Bergern blir brukt på bukken i år, for å si det slik...

 

Har stigning 1:9" men etter å ha sett testen din så om der var tvil så fjernet du den fullstending. Har fått tak i noen Barnes-x i 85 grain. Har tenkt å bruke dem, men har hørt at det er vanskelig å få god presisjon med dem? Har tenkt å bruke rifla på rådyr og hare. Hadde håpet at det var mulig å finne en kule som var slik at jeg også kan sette den i en hare og at det er mulig å bruke den til mat etterpå.

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Legger inn svaret mitt her også;

 

 

Vel, Berger 88grs står hos Berger Bullets som Match/Varmint kule.

Skal du bruke Berger i 6mm på jakt etter feks rådyr så er det 95grs VLD du skal prøve.

 

Edit; Har leita, men finner ikke igjen et bilde av 95grs VLD i perfekt sopp, plukket ut av dyr. Denne ble skutt i en .6BR

Det er bilde av denne et eller annet sted på 6mmBR.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...