Jump to content

Synt stokk til Mauser M98


helhog

Recommended Posts

Heisann folkens.

 

Jeg har en Mauser M98 i cal 308 win, som er mitt arbeidsjern til de oppgavene hvor utstyret får endel juling, og da spesielt til jakt på sjøfugl.

 

Pr i dag, så har rifla et tykt og godt løp i god lengde, og en tung og solig stokk fra bredvold, noe som resulterer i at rifla veier rett rundt 5kg, altså ingen lettvekter.

 

Jeg har planer om å redusere noe vekt, men det er ikke det som er hovedmålet her, i og med at jeg har en annen, lettere rifle til jaktformer hvor lengre gåturer er mer aktuelt.

 

Det jeg tenker å gjøre med rifla er å få kappet løpet ende, gjenget og kronet det, og muligens handle inn en demper til den, og det har jeg allerede en plan på.

 

det jeg trenger litt hjelp til fra de kloke hodene her på kammeret, er hvilken stokk jeg skal gå for?

Kravet er at det skal være en synt stokk som tåler juling, og helt hvordan den ser ut spiller ingen stor rolle.

 

I og med at den primært skal brukes til sjøfugl, så blir det "små" mål, så stokken må være stabil og god å skyte med.

 

Den har pr dags dato et justerbart trykkpunktavtrekk fra kongsberg montert, og det tar litt mer plass en orginalen, så det må være nok gods til at jeg kan få på plass denne.

 

i tillegg tenker jeg å sette på en tofot, så noe gode tips til dette, setter jeg også pris på.

 

håper noe der ute har noen gode tips til meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Synt stokk som tåler mye juling, og ikke veier for mye McMillan eller Manners er nok det beste du kan få tak i, prisen er deretter også, kan bestilles med forskjellig 'fyll så vekta kan tilpasses, må vel forvente bestillings tid visst du skal ha en skreddersydd.

B&C Varmint/tactical modellen du kan få fra midway er en god stokk og, kvaliteten er ikke helt den samme men er billigere, kan feks bestilles fra lager hos midway.

HS lager vel gode stokker og, bare ikke ta dem med deg til varmere strøk, har hendt dei har kløyvd seg i to pga varme, garantien deres dekker nemlig ikke det om stokken har vært utsatt for mer enn 52 Celsius :lol:

 

Tofot ville nok valgt en Atlas fra Accushot selv til normalt bruk, trenger du noe som er ekstra stabilt til små mål www.lraccuracy.com er nok den mest solide og stabile to foten du får tak i til montasje under stokken men koster deretter.

Link to comment
Share on other sites

Den beste stokk du kan kjøpe til Mauser M98 er etter min mening Mcmillian HTG.

Har en slik selv.

Montert ,dvs ferdig beddet,inkl pachmayr kolbekappe og UM reimbøyle studder montert, innvendig forseglet : kr 6500,- . Vi må da ha mekanismen for innbedding, og vi må vite hvor lang du ønsker stokken slik at vi kapper stokken til riktig lengde.

 

Dette er hva importøren skriver. Ragnar Hansen Vestfossen.

Link to comment
Share on other sites

HTG en er et eksellent valg ja, spørs hvilken stokk som passer en best og hvilken skytestillinger en stort sett bruker, skyter en 90% av tida liggende med to fot vil jo en A5 være vel så bra om man liker skjefte formen da.

Det beste ville jo være å få prøve noen modeller så en vet hva en liker best.

Det er langt flere stokker McM vil lage til M98, Hansen har jo ikke oppdatert sida på årevis, og er ikke spesielt lette heller om dei ikke bestilles med riktig fyll.

Link to comment
Share on other sites

HTG stokken virker som sagt god, problemet er at jeg ikke kjøper noe stokk før eg har fått tatt og kjent på den.

Har selv Houge stokk på Remington 700 SPS tac, og synes at den passer meg meget godt.

 

Er det noen som har erfaring med å putte denne på en M98/kv59f1/M67 ?

 

Trengs det mye arbeid med å få tilpasset den ?

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...