Jump to content

Reve/kråke-jakt på Stord?


fredrik

Recommended Posts

Rev finnest det lite av på stord.

 

Kråke er det derimot meir enn nok av, eineste problemet er at dei holder mykje til på industriområder og steder uten sikker bakgrunn.

Men om hytta ligger usjenert og trygt til så er det jo berre og ta seg til rette på egen eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! :)

 

Jeg så rev der sist jeg var der, men da er det sikkert fryktelig lite av den...

 

Tja, er et par naboer ikke langt fra hytta, så måtte blitt salong-jakt i såfall!

 

Men hjort er det nok av der ute..? Så haugevis i når jeg kjørte mellom.

Link to comment
Share on other sites

Såg du rev på Stord? Då er eg interesert i å vite kor du såg den, for det skal ikkje finnest rev på stord og den er heller ikkje ønska.

 

Hjort er det mykje av her ja, er ikkje uvanlig å møte på hjort når ein kjører på kveldstid.

Og angående kråkejakt o.l so kan du jo snakke med stord grunneigarlag, men eg har fått inntrykk av at dei ikkje er noko serlig interesert i å ha jegera til å jakta Kråke/ravn utenom den årlige småviltjakta som er frå oktober til jul.

Link to comment
Share on other sites

Ikke utenkelig.. Kommer ut av en tunell og får da et fergeleie rett ned på høyresiden. Var vel like etter der jeg så den. :)

 

Etter alt jeg vet så skal ikke reven kunne svømme... I Lofoten er det satt opp "reveskremmer" i en tunell, da den ene øya er full av rev og den andre har null.. Og slik har det vært i uminnelige tider.

Link to comment
Share on other sites

Ja, må vere der.

 

Det var det samme eg trodde, for i trekantsambandet over til Sveio så blei det montert ein akustisk reveskremmer e.l for at reven ikkje skulle komme over.

Eineste andre vei må nesten vere at den har lurt seg ombord i ferja som går til Jektevik. Berre håpe det ikkje kjem fleire so me fremdeles kan ha ei revefri øy.

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde jeg vært klar over at det er en revefri øy hadde jeg meldt fra til noen. Men får håpe det bare var en enslig kar, og ikke ei drektig tispe.

 

I Lofoten er øya Flakstad revefri, og her er det flust med hare og rype. Er i prinsippet kun havørn og mennesker som jakter disse artene i voksen alder.. På Vestvågøy, hvor det er mye rev er det heller skjelden jeg ser hare.. Rype er det noe av, men lite...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bor også på Stord og har aldri sett noe spor etter rev her. Tror det ikke før jeg får se det :-).

 

Har også opplevd at det er vanskelig å få grunneiere med på noe kråkejakt her. Kun i det begrensede småvilt terrenget i den begrensede perioden det er åpent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...