Jump to content

Ny elgbørse anyone??


Tom Løkås

Recommended Posts

ikke i norge iallefall.. alt over 50bmg/12,7. er ikke lengre tillatt og erverve slik jeg forstår det. men kanskje eventuelt som custombygg dersom man deltar i skytterlag som har treninger og konkurranser i langhold? ballistiske egenskaper på denne hadde vært interresant å se.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får en kjøpt slik ?

ikke i norge iallefall.. alt over 50bmg/12,7. er ikke lengre tillatt og erverve slik jeg forstår det. men kanskje eventuelt som custombygg dersom man deltar i skytterlag som har treninger og konkurranser i langhold? ballistiske egenskaper på denne hadde vært interresant å se.

 

Er temmelig sikker at det er spesifikt .50 BMG/12,7x99mm som er bannlyst..

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i, etter nermere undersøkelser i rundskriv til politimesterne finner jeg dette:

"

3.7 Forbud mot erverv av særlige typer skytevåpen – våpenforskriften § 3

Politidirektoratet har tidligere i medhold av lovens tillatelsessystem nedlagt forbud mot

erverv av følgende skytevåpen:

Walther G22 til jakt (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere rundskriv

2005/004, datert 2. mai 2005)

Rifler i kal. 50 bmg/12,7 x 99 (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2006/009, datert 12. mai 2006)

Pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn .455, med

unntak av svartkruttvåpen (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2008/003, datert 4. mars 2008)

Det er i våpenforskriften § 6 bestemt at Politidirektoratet ved forskrift kan nedlegge forbud

mot å erverve, eie eller inneha skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte

fremstår som særlig farlig og uten aktverdig anvendelse. "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...