Jump to content

7mm rem.mag


nettsurf

Recommended Posts

Bruker Swift scirocco 150gr kuler til allt matvilt med min Tikka 7mm Rem mag.Samlinger på ca 15mm på 100 m med annlegg.Har handla inn kuler av typen Winchester powerpoint 150gr.Denne har samme treffpungt som Swift kula i rifla mi.Billig alternativ til trening.Skaut ett rådyr med Winchesterkula siste sesong.Annbefales ikke. :idea::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Alle premium-kulene i 7mm er helt o.k. inkl. Nosler Part. Jeg ville brukt rundt 160grs til alt. Har selv gode erfaringer North Fork 160grs. Skal du skyte riktig langt og har riflestigning til det så kunne 180grs Berger VLD Hunting vært verd å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Scirocco, Interbond og Accubond er alle prøvd i 280 AI. V0 920-940m/s. Personlig synes jeg det er hakket for vasse i ekspansjon slik at det som regel ser slaktet litt bob bob ut.

 

Merkelig nok har jeg hatt MYE mindre skader på slaktene og mer knall og fall med 160 Partition i samme hastighet. Nå skal det sies at snaut 20 dyr ikke er all verden å si noe ut i fra - men ta det for det det er.

 

Massive kuler som 140/150 E-Tip, 140/150 TSX, 139 GMX er alle hete kandidater for meg til matvilt i raske 7mm/.30 kalibere. E-Tip er nok øverst på lista da den som GMX er minst ekspansjonsvillig og har best balistikk. Trenger ikke være all verden ekspansjonsvillighet når det meste i skogen skytes under 200m og alle kulene her har anslagshastighet rundt og over 800m/s dit ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare atter en gang presisere at der finnes ingen KULER som gir mer knall og fall enn andre. Og hvis vi generaliserer litt så er der heller ingen PREMIUM-KULER som gir mer/mindre kjøttødeleggelser enn andre. Alt beror på situasjonen og plasseringen av skuddet. Et skremt urolig dyr vil med vanlig lungeskudd oftest ha en lengre fluktvei enn et rolig beitende dyr på litt hold. Tiden dyret beveger seg etter skuddet øker blodspredningen mellom kjøttlagene. Dette kalles ofte feilaktig blodslått kjøtt.

 

Knall og fall får man med alle typer kuler hvis man treffer i eller tett ved i underkant av ryggraden, noen få ganger kan man oppleve det samme ved vanlig lungeskudd men det er unntakene.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du presiserer? At du har feil? 8)

Forskjellige kuler gir forskjellig sårbane, diameter, lengde og innvendig overflate vil variere. Går ut i fra at du vil ha frem at forskjellene er små og at det er plasseringen av skuddet som betyr noe....og jeg er enig i det. Men det er uansett forskjell....annet er feilinformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jo du forstod meg, det er ikke mulig at ei kule gir mer knall og fall enn andre kuler, spesielt ikke i samme kaliber. De som påstår noe annet har bare ikke skutt nok vilt. Angående skuddskader så er det umulig å skille premiumkulenes virkning, du vil aldri kunne skyte samme dyret i samme situasjon to ganger med ulike kuler. Ingen situasjoner er helt like.

Derfor igjen : Det er situasjonen og plassering av skuddet som avgjør utfallet. Og to tilsynelatende like situasjoner og lik plassering kan gi helt ulike erfaringer.

 

Det er jo ofte de som har skutt veldig få dyr som "vet" mest om dette mens vi som har skutt mange hundre er uhyre lite skråsikre. Kanskje spesielt vi som i en mannsalder har vært levende interessert i ulike kuler og deres oppførsel i dyrekroppen og har finpartert alle dyrene selv.

 

Under en signatur her på Kammeret stod der lenge : "Den som har skutt ett dyr vet alt, så avtar det etterhvert"

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde at "knall og fall" betydde at dyret datt i smellet (les: treffet) og aldri reiste seg eller forflyttet seg etterpå. Ved treff i grove bein i begge bogene kan dyret komme seg et stykke avsted etter skuddet ved hjelp av bakbeina. Og hvem på denne jord er sikker på å knuse beina i begge bogene hver gang?? Hvis man skal prøve på det så er det selvsagt bedre med ei relativt lang kule og den må holde godt sammen = premium-kule. Men vi som har levd ei stund bruker bare lange premiumkuler for bl.a. å være rimelig sikker på gjennomskudd. Mulig jeg hadde brukt ei lettere og kortere kule på reinsjakt for å ha minst mulig energi bak dyret etter treff, siden der ofte er mange dyr sammen og flere som jakter på samme dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Så freidig får du bare være, det er og blir det samme hvilken kule man bruker sålenge det er ei premiumkule. Siden du åpenbart er så sikker : Gi meg en fysisk og vitenskapelig redgjørelse hvorfor en kule av nevnte kvalitet gir mer "knall og fall" enn en annen av tilsvarende kvalitet. Klarer du det bør du melde deg på til en doktorgrad over temaet med en gang.

 

Hvis du lurer på hvor mange storvilt jeg har skutt så kan jeg nevne at jeg passerte 100 skutte hjort i 1981, dengang der nesten ikke var en hjort å se for vanlige folk. I tillegg har jeg flådd og finpartert alle selv ++ maaange for andre. Vet ikke om Sauer 150 var født i 1981?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...