Jump to content

338 wm


åf338

Recommended Posts

hei!

 

har kjøpt meg ei Schultz & Larsen i kal 338wm og lurer på om der er noen som kan gi meg noen råd til kulevalg.

det eg er ute etter er ei kule med grei kulebane og som ikke blodslår halve dyret.

skal bruke det på elg,reinsdyr og hjort.

hadde tenkt til å la med n-160 krutt.

Link to comment
Share on other sites

På storvilt bruker jeg 250 gr. Swift A-frame . Da jeg jakter mye i fjell er jeg ute etter god kulebane og det får jeg her . Som treningskule bruker jeg Sierra blyspiss 250 gr. (meget rimelig) den har tilnermet samme treffpunkt og N-160 er fint krutt til disse .

Link to comment
Share on other sites

Benyttet samme kula i Sør Afrika i 2008 og tok 10 dyr med den.

Alt fra bitteliten steenbok, til zebra, nyala og waterbuck.

Meget god effekt og super presisjon i min Ruger også.

 

Jeg har brukt 250 grs woodleigh rn, ikke verdens beste bc, men du verden for en presisjon og tilnærmet 0 kjøttødeleggelse på elgen jeg skjøt med den. Blir å fortsette med den
Link to comment
Share on other sites

160 grains Barnes ttsx går meget godt i ein Ruger til ein kompis av meg.skaut eit par 20 mm samlinger på 100 m.3skudds.1 3 skudds samling på 38 å ei på 34 på 200 m å ei på 51 mm på 300 meter.då gav han seg å skyta med fare for å ødelegge den gode trenden :winke1: våpenet er ein Ruger med ein high tech stokk frå rafdal hausken dempar standard med belte å liten forlenger på 2 cm.65 cm løp.sikte er Zeiss conquest 5-20*50.skal til Afrika neste veke for å skyte eland,kudu,Black wildebeast,vortesvin,springbuck og stenbukk.so då får han testa kula litt vertfall.Eg lada den med 63 grains N- 140 å då gav den 880 m/s i denne børsa.Men husk dette er i denne børsa,å all kopiering blir på eget ansvar :winke1:

Senter på 100 m.3 knepp på 150m.8 knepp på 200 m.13 på 250 m å 20 knepp på 300 meter.kikkerten har 0,7 cm på 100 m.Har sjølv skåte dyr med denne kula i Afrika og Norge dei siste 3 åra men då i 270 win.130 grains i 920 m/s.Blaser r8 53 cm løp.150 grains i 300 win.mag i 953m/s Sako finnlight 60 cm løp.235 grains i 375 H&H i 830 m/s i 61 cm løp.Har vel erfaringar frå rundt 150 vilt dei 3 siste åra med alt frå rådyr,hjort,elg,små antiloper som springbukk til Eland.Eg er fornøgd med skudd effekt,ødeleggelse av kjøt,fluktstrekning,gjennomskyting osv i 375 og 300 win.i 270 win føler eg at det kan bli litt liten ekspansjon på litt lengre hold :winke1: so difor har eg ladd opp med 150 interbond til årets jakt med 270 win.Har sett mange slakt etter 14 år som jeger og slakter med fagbrev,ja på viltslakteri og.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en konservativ gammel grinebiter Carlsen, og har aldri helt blitt hekta på lette kuler i diverse kaliber.

Jeg har endt opp med 250 grs i 338 Winmag og 35 Whelen, og 270 eller helst 300 i 375H&H / Ruger.

Standardkula er Woodleigh (gjelder også i 308 Win).

For meg fungerer det utmerket og jeg ser ingen grunn til eksperimentere videre.

( kanskje har det også noe med aldrende syn å gjøre som tilsier at 150 meter er et langt jaktskudd for meg :wink: )

 

Imidlertid har jeg forståelse for at enkelte / mange ser verdien i lette homogene kuler, lange hold og høy fart.

Tydeligvis fungerer det bra og heldigvis kan vi enn så lenge velge og vrake i en haug med supre kuler i de forskjelligste kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ja so lenge kula er presisjon i,at ein treff der ein skal med ei kule av god kvalitet til rett kaliber kvelvar det meste sku ein tru:)Er vel berre hobbyen som gjer at ein vil prøve det meste som står i hylla :winke1: Er vel ikkje meir nymotens enn andre trur eg.fer rett so det er på jakt med 156 grains 6,5* pingle som enkelte kallar det,å ser ikkje anna enn at dyra knear med den og.45 grs mrp.Fin til bøjakt på hjort.Men det er jo 300 grs swift i 375 og 165 grais swift i 308 win og.skjer det same kvar gong,blir ekstra vekt på pick upen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Begynte å jakte med 70 grain n-160 og 250 grain hornady RN. Svært god presisjon og fine slakt, synes vel egentlig ikke det har vært så stor forskjell på denne og 250 gr Nosler Partition, 225 gr swift og 210 gr swift scirocco på elg og rådyr. Skutt hjort og rådyr med 185 grs ttsx- denne synes jeg blodslår mye- og 225 remington core loct ultra med bra resultat. Synes kjøttødeleggelse også henger sammen med kuleplassering.

 

Skal prøve 225 woodleigh pp i år og tror vel egentlig ikke det vil bli så mye annerledes enn tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Till 338 WM vil jo 210 Scirocco, 225 IB og 225 AB være blant de absolutt heiteste kandidatene for å få bra kulebane og ikke alt for stygge slakt. Loddede kuler holder alltid sammen, men er ganske bløte så de gir ofte litt stygge inngangssider - sikkert grunnet rask ekspansjon.

 

De fleste som har skutt 338 i min omegn har byttet dem ut med andre kalibere grunnet litt frynsete presisjon - men 225 TSX foran passe dose Rh 19 så ut til å være en heldig kombinasjon både på vilt og skive.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...