Jump to content

Verdi på gammel Målselv 12,5 fot laksestang?


frenzy81

Recommended Posts

Du må nok komme med flere opplysninger om stanga hvis noen skal kunne hjelpe deg.

 

Er det f eks ei omtrent ubrukt dobbelbygd 2-hånds splitcanestang fra Hørgård fra 1960 vil du kunne få kanskje 10.000,- for den. Er det ei ihjelfisket slukstang av glassfiber antagelig vis ingenting!

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av etikett:

 

fiskestang.jpg

http://files.amitec.no/asle/fiskestang.jpg

 

Det ser ut som glassfiber i hvertfall. Bestefar var laksefisker hele livet, og det manglet ikke på folk som ville kjøpe stanga når han var aktiv. Og historien om hvordan han fikk kjøpt den billig av en som ikke helt visste hva han hadde ble flittig fortalt. Det er litt av grunnen til at jeg gjerne vil få en ekstra sjekk før jeg evt. selger den.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at dette kom opp nå var at det var annonse i lokalavisa i forrige uke, der en kar var på jakt etter en Målselv-stang på 12-13 fot da han hadde hatt en liten ulykke med sin. Og det er nok mange old-boys som fortsatt setter dette høyt, i hvertfall i fiskelaget der han var med. Så spørsmålet blir egentlig bare hva jeg kan be om...

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke mer en noen er villig til å betale! Ta kontakt med han fra lokalavisa, og foreslå 1000,- for den. Betaler han det skal du være fornøyd!

 

Alternativt sette inn en annonse på Finn, med en utropspris på 1000,- 1500,- å se om du får napp fra samlere av Hørgårdutstyr.

 

Som bbdg skriver er stanga lite aktuell for bruk, det er samlere som evt ville være interessert.

Link to comment
Share on other sites

Solgte stanga for 2500 i dag.

 

Kjøperen var ca 40 år og bekreftet det jeg mente å ha hørt tidligere - i de steinete lakseelvene her i området (Opo-elva i Odda bl.a.) så er det håpløst med de nyere karbonstengene, de knekker. Og det er nok den gjengse oppfatning i fiskerlaget her, så en stor overvekt av medlemmene står på teigene sine døgnet rundt med nettopp Målselv-stenger.

 

 

Fant forresten en 3-delt splitcane fluestang med to tupper også, tror det er en Tjøstheim Wonderod ut fra futteralet. Vet ikke om det er noe å fiske med nå til dags, men den tror jeg at jeg beholder.

 

Takk for hjelp og tips i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Da fant du rett kjøper! Gratulerer!

 

Angående den splitcanestangen, så tror jeg den ligger i feil pose! Tjøstheim Wonderoodstenger var spiralbygde glassfiberstenger, med et rykte om å være svært solide stenger.

 

Tipper du vil finne en annen merking om du ser på selve stanga, rett over håndtaket.

Link to comment
Share on other sites

 

Tipper du vil finne en annen merking om du ser på selve stanga, rett over håndtaket.

 

Det står noe der, men det er for slitt til å kunne leses. Klistermerket som har vært der er nesten borte, og halvparten av stangnavnet er borte. Det ser ut til å ha stått i apostroffer/hermetegn der første hermetegn står nede og andre står oppe. Ser ut som navnet ender på "kaster" eller "ukaster".

 

Kan ta nok et bilde og slenge ut... Det lå enda et futteral der, skal prøve å studere det litt nærmere også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...