Jump to content

270 Acley Improved


350 Rem mag

Recommended Posts

Hei, en kompis har en Sako i 270 Win. Han lurer på å selge børsa da han ikke får nok fart på de tyngste kulene. Jeg var uforsiktig og nevnte at han heller kunne kamre om til 270 AI. Så spørsmålet er enkelt: Er det noen her som har erfaringer med denne patronen? Hastigheter og ladninger hadde vært topp!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke personlig erfaring med .270AI av den enkle grunn at Ackley selv ikke anbefaler den. Som han sier så er originalen allerede overbore og lite forbedring kan forventes. Det jeg gjorde var å gå til .270 Wby Mag. Ellers er det en god del .270 villkatter, .270 Acley Magnum, .270 Durham Magnum, .270 Mashburn Magnum (short, Super og long)

Link to comment
Share on other sites

Vel, har selv hatt en 270 Wby og jeg fatter enda ikke hvorfor jeg solgte den riflen. Men hvis 270 AI er overbore, da er ikke akkurat en 270 Wby noe bedre. Nå skrev vel Acley dette for mange år siden. Siden da er det kommet mange gode saktebrennende kruttsorter. Så jeg tror denne patronen har potensiale. Spørsmålet er bare, hvor mye bedre?

Link to comment
Share on other sites

Vel, har selv hatt en 270 Wby og jeg fatter enda ikke hvorfor jeg solgte den riflen. Men hvis 270 AI er overbore, da er ikke akkurat en 270 Wby noe bedre. Nå skrev vel Acley dette for mange år siden. Siden da er det kommet mange gode saktebrennende kruttsorter. Så jeg tror denne patronen har potensiale. Spørsmålet er bare, hvor mye bedre?

 

Normas ladebok gir .270Wby 37m/s over .270Win ved å brenne av 12.9gr mer MRP. Dette med 150 gr Nosler. Jeg tror du øker volumet i .270'n ca 5% i AI versonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 270W. Skal han bruke tyngre kuler enn 140 grains bør han nok vurdere 7mmRM o.l. De takler tyngre kuler bedre. Når jeg bestilte nytt løp til min sendero i høst vurderte også jeg 270AI, men etter mye lesing og diskursjon med børsemaker og enkamerat fant vi fort ut at en tomme lengere løp ville gjøre større utslag i hastighet kontra litt mer krutt. 270W brenner allerede 60-62 grains MRP med for eksempel 140grains BTSX kuler. Hastighetene er bra ca 940m i remingtonen og ca 900 i Lakelandern. Lakelanderen har 58cm løp og senderoen 26"

 

Jeg mener persolig at skal man bruke tyngre kuler enn 140grains i 270W kjøp 3006 løp istedenfor. Bruker man tunge kuler i 270`n foringer man fordelen med dette kaliberet og den blir en slapp 3006, 7x64 eller 7mmRM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange tiår svermet litt for .270w, men da jeg skulle ha meg en rifle i det kaliberet fikk jeg også samme funderinger.

Jeg endte da opp med en .280Rem som har samme kulediameter som 7mmRM, og håndterer kuler opp mot 180 grain på en utmerket måte.

 

Har ennå ikke angret på det valget. Eneste ankepunktet mot det kaliberet er at det er et typisk hjemmeladerkaliber. I .270W får man som kjent mye bra ferdigrulla....

 

Ideen min(muligens ikke så original) er at ethvert kaliber har en kulevekt som er optimal. Rundt denne kulevekta finner vi øvre og nedre ytterpunkt hva kulevekter angår som gir vettuge prestanda med akseptable kammertrykk. Ut over disse grensene beveger vi oss ut i et område der resultatet som regel ikke svarer til forventningene.

 

Har vel også litt for mye dårlige erfaringer med å tyne kalibre i enden av ytelsesskalaen, f.eks. 190gr. i .308, til at jeg føler å kunne bifalle den praksisen.

 

 

 

Raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Ca 5% mer krutt vil ikke automatisk gi høyere hastighet. Faktorer som løpslengde, kvalitet, altså er løpet romt eller trangt osv. Det er ikke umulig å klemme 64 grains mrp ned i en 270W hylse, men man vinner ikke så mye hastighet og trykket blir skremmende høyt. Farten liksom flater ut mens trykket øker mye. 270WBY hylsene er ve både tykkere og lengre, mere krutt med noe lavere trykk.

Med nosler 150grains tror jeg vi nærmet oss 900m, dette er noe usikkert siden denne kulen ble forkastet i min 270 pga splintringseffekten i dyr. Denne hastigheten var for mye og kulen gikk i fullstendig oppløsning. Har også brukt 165grains Lapua mega, men farten og kulebanen var... :oops: Dette er ikke kulevekter 270W var konstruert for å benytte. Idette spekteret finnes det andre kalibre som er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

...

270W brenner allerede 60-62 grains MRP med for eksempel 140grains BTSX kuler. Hastighetene er bra ca 940m i remingtonen og ca 900 i Lakelandern. Lakelanderen har 58cm løp og senderoen 26"

...

 

 

60-62 grains MRP hørtes ganske mye ut. Jeg gikk for 57 grains MRP som maks i en Weatherby som min kone har. Det gir omtrent 930 m/s fra 26" løp med 140 Barnes TSX. Får du noen trykktegn med denne ladningen? Ved 59 grs MRP begynte messingen å flyte (nye Norma hylser) da jeg testet i Weatherbyrifla. Alle rifler er jo forskjellige, men det er ganske stor forskjell på 57 grains og 62 grains.

Link to comment
Share on other sites

60 grains med mrp/rp15 ble mye brukt i de gamle barnes X kulene. Denne ladninen var hard, men ingen trykktegn i min sendero og Lakelander. De som ble ladet med 62 grains var klart opp mot/ på grensen til å være for heite og derfor ikke brukt. Men jeg kjenner ett par som bruker denne harde ladningen uten problemer i 270W. Hastighetene med 60 grains var 948m/s. I det siste har vi brukt 130 tsx med 61 grains med N-560. Dette virker å være en fin ladning i begge riflene og ingen trykktegn.

 

Det å øke kruttmengden til 62 grains gav lite økt fart i forhold till trykk og slitarsje og ble forkastet.

 

Til lakelanderen brukes Normahylser og federal 210 hetter, til Senderoen Winshester hylser og federal 210 hetter. Ingen problemer.

(forskjellige hylser for ikke å blande amo til de forskjellige riflene)

Mine ladninger er ikke hentet fra ladeboka da ladninger for barnes x ikke fantes der og tilgangen på amerikans krutt var dårlig. Dette er ladninger til mine våpen. Ladningene er nøye utarbeidet i samarbeid med en god venn og vi regner dem som sikre i våre våpen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...