Jump to content

mauser spørsmål


jonasten

Recommended Posts

Har en g33/40 som jeg har planer om skal bli ei lett bruksbørse.I første omgang er jeg ute etter stokk og løp.Har planer om ei pipe i 7x57.

Planen er at dette skal bli en "billig" mauser.Har tenkt litt på et adams bennett løp fra midway,dersom dette passer denne kassa.Stokken vet jeg ikke enda,men noe dyrt custom laget blir det ikke.Har liggende avtrekk,sikring,montasjer+div.

 

spørsmål 1 pipe.

Har hørt snakk om piper med small ring gjenge og small ring med large ring gjenge.Hva passer g33/40?

 

spørsmål 2 stokk.

Nesten alle stokker som selges er til large ring mauser.Noen få lages til small ring,men da refereres det til m96,som vel er svenske mauser.Vil en stokk til m96 passe 33/40 kassa?

 

 

Håper noen som vet noe om om disse small ring kassene kan hjelpe meg litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet ditt er small ring med small ring gjenger. Du må ha pipe med small gjenger, ikke de vanlige mauser pipene som har large gjenger.

 

Hvis dette skal være et budsjett våpen kan du sikkert overleve litte grann bedde masse på sidene, da kan du velge vanlige M98 stokker

 

Hvis du kjøper et slikt løp, må dette tolkes etter at du har satt det inn i kassen. Sjelden dette holder mål, la en børsemaker ta seg av dette.

Link to comment
Share on other sites

Gjengene på denne kassa er 25,4mm (1") -12 gjenger på tommen.

Lengden av gjengepartiet husker jeg ikke men det finner børsemaker ut når han tar ut den gamle pipa.

Dette er nesten samme som gamle Husqvarna bare at gjengepartiet er litt kortere.

 

Vi lagde .308 Win., .30-06 Springfield og 6,5x55 Swedish Mauser til de vi bygde om til Kongsberg M/83, M/83S og M/83SK.

Selv har jeg bygd 2 stk i .270 Win. og en i .243 Win.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en orginal G33/40 i fin stand gjør du ingenting med den og selger den for 4-5000.-

 

Hvis du skal ha m98 system kjøper du en Husqvarna 640 med FN M98 låskasse med hel sidevegg for ca 2500.- og bygger videre på denne. FN-kassa er stivere (uten utfresing for tommel ved bruk av ladeklips), har ferdig omsmidd hevarm og pleier ofte være ferdig gjenget og boret for kikkertbaser. Det ligger en ferdig bygget på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34901299

Link to comment
Share on other sites

ligger ei fn kasse med bolt som har ferdig omsmidd hevarm til 500kr ute på salgsiden samt finn.no.selg heller den du har hvis den ikke har affeksjonsverdi.så leter du opp et kongsberg løp og en god stokk.Hvis du spør ,så er jeg nesten sikker på at mentor eller snapphane kan skaffe et løp til deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...