Jump to content

Løp til R93


Terje 68

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe et løp til min R93. Har idag 3006 med Atec Maxim demper og tenker da på 243Win i tillegg.

Tenkte å kjøpe et slikt brukt, men det var lettere sagt enn gjort.

Er det noen som har erfaring med slikt på R93, og evnt andre kal i samme sjangen.

Jeg lader selv

Link to comment
Share on other sites

Har ikke 243 til Blaseren, men kan jo slå et slag for den evig (u)populere 6,5x55 med sine fordeler ifht billig og bra treningsammo, bra presisjon, fleksibilitet etc. Jeg har en del andre løp til R93'eren og fler kommer til, men 6,5x55 er det siste som ryker om jeg skulle bli nødt til å klare meg med ett løp.

 

Men om det er 243W du helst vil ha synes jeg absolutt du skal kjøpe det. Har du lyst har du lov :)

 

Edit: jeg har fortsatt til gode å høre om et nyere Blaser-løp som ikke skyter bra. Mine i 6,5, 308 og 9,3 går ekstremt bra synes jeg. Så ettersom du lader selv er det egentlig bare å velge det du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt flere rifler, og prøvd en del andre, i 243, og den har en tendens til å være sær:(

Er mange kuler jeg ikke har fått til å gå godt, og fabrikk ammo er enda værre. Veldig synd, for den var topp når jeg fikk den til å gå. Jeg gav opp når jeg ikke fikk blaser sitt match løp til å samle.

 

Har byttet til 6XC, og angrer ikke. Er bare en kule som jeg ikke har fått samlet under 20mm, men den var for lett for riflestigningen, så det telles ikke:)

 

Nå produserer ikke blaser 6xc løp, men hørte noen rykter om at det var vurdert.

Men 6,5x55 er jo like bra, har god presisjon, men desverre er ammoen billigre;)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke 243 til Blaseren, men kan jo slå et slag for den evig (u)populere 6,5x55 med sine fordeler ifht billig og bra treningsammo, bra presisjon, fleksibilitet etc. Jeg har en del andre løp til R93'eren og fler kommer til, men 6,5x55 er det siste som ryker om jeg skulle bli nødt til å klare meg med ett løp.

 

Men om det er 243W du helst vil ha synes jeg absolutt du skal kjøpe det. Har du lyst har du lov :)

 

Edit: jeg har fortsatt til gode å høre om et nyere Blaser-løp som ikke skyter bra. Mine i 6,5, 308 og 9,3 går ekstremt bra synes jeg. Så ettersom du lader selv er det egentlig bare å velge det du vil ha.

 

Håper det går greit at jeg låner tråden litt.

@Barks: Hva skal du med det 308w løpet siden du har både 9,3 og 6,5? Jeg har nemlig de samme tre løpene som deg, men tenkte å kvitte meg med 308w løpet. Kanskje du vet noe lurt som jeg ikke vet, som gjør at jeg ikke kvitter meg med 308w løpet. :D

Link to comment
Share on other sites

Selv om spørsmålet ikke er til meg, kan jeg svare ettersom jeg har samme kaliberkombinasjon som Barks.

 

9,3-pipa er kappet og påsatt demper. Brukes primært til elgjakt.

 

6,5-pipa er semi weight, har standard lengde og påsatt demper. Brukes til bukkejakt, og evt. jaktfelt uten demper.

 

308-pipa er kappet og påsatt demper. Pipa ble kjøpt fordi jeg hadde tilgang på Nato. Denne blir brukt til mengdetrening og reinsjakt. Jeg kunne vel strengt tatt klart meg lenge med bare 308-pipa, men det er vel ingen grunn til å ha en R93 med bare ei pipe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg startet "fornuftig" og kjøpte kun 308w. Så balla det på seg. Nato ja, litt usikker på om jeg tør det. Tikkaen min fikk seg en runde med vedkubben etter natotesting. Sluttstykket satt som fa.. Og, selvfølgelig gikk børsa bedre enn best med nato. 5 skudd på 100 meter ble et raggete hull. Men det blir litt klønete med den vedkubben...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 308 i tillegg til de andre? Godt spørsmål, og svaret er vel noe i retning av "jeg hadde lyst og var nysgjerrig"... Har full lengde og forlenget Hauskendemper på 6,5 som brukes til det meste av jakt (mest rådyr). 9,3x62 med lett demper bråker en del og har ikke allverdens til kulebane med tyngre kuler, tenkte derfor det ville være interessant med en meget kort (42ish cm) 308-pipe til bruk når jeg egentlig jakter rådyr, men kan "risikere" å måtte skyte på noe stort som elg eller gris. I praksis blir dog dette løpet stående mye i skapet og jeg bruker mest 6,5. En utfordring er at 308'en er for kort for lovlig bruk i Sverige der jeg egentlig har mest behov for et "mellomkaliber", samtidig som jeg er blitt veldig glad i 9,3'en. Godt mulig 308'en ryker ut til fordel for et ukappet 30-06 eller liknende for utenlandsbruk samt en 223 for jaktfelt og småting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...