Jump to content

Endring av treffpunkt etter gjenging av løp for lyddemper


Tor

Recommended Posts

Jeg fikk akkurat igjen rifla mi etter å ha fått gjenget den for lyddemper. En Winchester Heavy Varmint i 308. Jeg regnet vel med at treffpunktet var endret noe, så jeg satte på tofoten før jeg begynte skyting. Testet på elektronisk dfs blink på 100m med Norma jaktmatch, uten lyddemper. Første skudd dukket ikke opp på monitoren. Det har vært noe småtull med skivene, så jeg satte et skudd i skiva til venstre også. Da kom skuddet inn som en 1er på monitoren til høyre! Etter å ha makset ut antall klikk til venstre så var jeg fortsatt ikke innpå riktig skive. Ganske så skuffet pakket jeg sammen og dro hjem.

 

Det ser ikke ut til at montasjen eller kikkerten har fått noen smell, så jeg er litt usikker på hva dette kan være. Dette ble gjort hos en av de mest anerkjente børsemakerne på østlandet. Vil ikke nevne noe navn, da jeg ikke fikk tak i dem i dag. Alle kan jo gjøre feil, men er jo bekymret for at de har ødelagt rifla. Noen som har hatt opplevd tilsvarende og i såfall hva viste seg å være årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det som Erlend Meyer skriver, men sjekk ALLE skruer. Ikke bare at de sitter, men at det de holder fast står rett og at det ikke ligger et uheldig plassert stålspon eller noe annet i mellom. Mekanismen har vært ute av stokken, avtrekket har sannsynligvis vært av, montasjene har vært av, og muligens basene også. Hvis han ikke har skrudd ut pipa da, men det tviler jeg på. Ligger noe i klem eller skjevt havner man fort på naboskiva.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket. Sru på lyddemperen. Ved å se inn i demperen forfra skal den tenkte sentelinjen i pipa befinne seg midt i utgangshullet på lyddemperen. Dette er naturligvis ikke 100% god måling, men ved å bevege øyet ut mot kantene av både kaliber og utgangshull fra flere sider så får en et svært godt inntrykk.

Jeg har i hvert fall diagnostisert et par våpen med feil på den måten. Om feil skulle være, er ikke våpenet ødelagt, det er bare å korte inn ca 15 mm og utføre jobben på nytt.

Link to comment
Share on other sites

La meg henge på et lite råd: Bruk aldri gjengesnitt ved montering av lyddemper, men bruk dreibenken helt til du kan skru demperen innpå. Selv om en har gjenget nesten ferdig i benk, så kan det bli skjevt nok til å gi et dårlig resultat dersom en tar finishen med snitt. Dessuten så har gjengene tendens til å bli for romme til formålet ved bruk av snitt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Nå er jeg ingen børsemaker, men kroningen ser konsis og fin ut den.

normal_IMG_2787.jpg

 

Kikkerten og basen ser også bra ut.

 

Men når jeg ser nøyere på det, så ligger løpet inntil stokken på høyre side.

normal_IMG_2788.jpg

 

Jeg tok av stokken og satte en retttolk mot låsekassen på begge sider. Da ser jeg at løpet heller mot høyre. Enten er løpet bøyd eller så er låsekassen skjev!

Huff.. Jeg får sende rifla tilbake i morgen, så får vi se hva konklusjonen blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...