Jump to content

Behandling av hagle :)


Setter

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt min første hagle, en Beretta White Onyx :D Har planer om å ta godt vare på den, men kan desverre altfor lite om den biten :oops:

Hva bør jeg gjøre før første gangs bruk, og hvordan bør jeg fortsette å behandle den før og etter bruk? :)

 

Håper noen tar seg tid til å gi meg noen råd på veien :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dette bør du ha:- Pusse-sett for hagle,- våpenolje (ev 5-56) -stokkolje (kolben) finnes masse å velge på,- en solvent (for å fjerne bly/brent plast i løpene),- våpenfett og ev en tube spesialfett for chokene (gjengene på disse).

 

Puss løpene etter endt skyting hvær gang.

Litt fett på alle glideyter.

Litt olje på øvrig metalldeler.

Stokkoljen gnir du inn i kolben med hånden (ta ikke for mye, bedre "ofte men lite")

Tørrpuss løpene føre jakt/skyting. (viktig)

Skruv løs shokene og rengjør/fette inn gjengene etter ca 250 skudd.

 

Har sikkert glemt noe, men du finner også en del om emnet på You Tube.

 

Ellers, lær deg hagla ut/inn, sikring, løpsvelger etc.

Lykke till med en "god" hagle

 

Bobby.

Link to comment
Share on other sites

Du har et bra oppsett for puss der bobby.

 

Jeg har bare en liten kommentar til at pipene pusses hver gang man har skutt.

Det er selvfølgelig ikke noe galt i det i seg selv, men jeg mener det ikke er nødvendig. Siden jeg begynte med skyting så har jeg skutt mye med hagle, og til å begynne med så pusset jeg mye, stort sett hver eneste gang en hagleladning hadde gått ned pipa. Det gjør jeg ikke lenger og det er det lenge siden jeg sluttet med (latskap følger trolig alderen :wink: ) Ei haglepipe er krommet innvendig og tåler mye, både av skyting og litt fukt og man kan skyte mange tusen skudd uten problemer av noe slag. Bare siden i vår har det blitt skutt en 4 - 5000 skudd igjennom den ene hagla uten puss, pipa er like ren og fin innvendig og skuddbildene på papp er fortsatt bra. Chokene derimot bør ut ganske ofte, de skal rengjøres og smøres, man skal også fjerne møkka (plast, kruttrester) som bygger seg opp bakerst på choken i tykke lag. Der kan det samle seg mye.

 

Igjen, dette gjelder pipene, ikke resten av stålet/mekanismen.

 

Har man vært ute i regn kan man gjerne pusse alt for å få ut fukt, ta ut chokene også, vann har det med å krype inn mellom løpsveggen og choke. Jeg misstenker det er noe av grunnen til at enkelte sliter med choker som sitter dønn fast.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...