Jump to content

Rådyrjakta 08


Daniel Grøntvedt

Recommended Posts

Jeg sitter å gleder meg til rådyrjakta begynner, fordi jeg er en ung jeger uten rifle enda. så jeg har ikke noe rifle så at jeg kan søke på bukkekort enda :oops:

Men antagelig får jeg det i løpet av året tipper jeg :D

 

Men en ting jeg lurer på:

 

Hvor lenge har Bukkene horna i behold før de mister dem i løpet av høsten/vinteren? :?::?:

 

vill heavy shot nr 4 holde i stor grad på rådyra rundt 20-30 meter?

eller skal jeg kjøpe heavy shot nr 2? :?::?

 

Så jeg håper jeg skyter mitt første rådyr i år :wink:

og kanskje det vil være en stor bukk uten felte horn, det hadde drømmen blitt oppfylt i år :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter å gleder meg til rådyrjakta begynner, fordi jeg er en ung jeger uten rifle enda. så jeg har ikke noe rifle så at jeg kan søke på bukkekort enda :oops:

Men antagelig får jeg det i løpet av året tipper jeg :D

 

Men en ting jeg lurer på:

 

Hvor lenge har Bukkene horna i behold før de mister dem i løpet av høsten/vinteren? :?::?:

 

vill heavy shot nr 4 holde i stor grad på rådyra rundt 20-30 meter?

eller skal jeg kjøpe heavy shot nr 2? :?::?

 

Så jeg håper jeg skyter mitt første rådyr i år :wink:

og kanskje det vil være en stor bukk uten felte horn, det hadde drømmen blitt oppfylt i år :D

 

 

Bukken feller horna rundt november, men det er ikke uvanlig å se bukk med horn i desember heller. Når det gjelder hagle på div. avstander, så veit jeg ikke, for jeg har alltid brukt rifle.

 

Min 1. bukk var en gammal 6 tagger. Slaktevekt rett rundt 18 kg. Den datt på stedet og var stein dau. Med Norma 10.1 gr. vulkan.

Link to comment
Share on other sites

Som oftest har de største bukkene felt geviret før 25 sept. Har sett gevir løse bukker i midten på august.

Det er ikke så uvanlig at fjord års kjea har geviret langt mot jul.

 

For det første så bør du ikke skytte rådyr på 30 m med hagle, personlig så ville jeg gått ned til hagle størelse 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som veit om noe rådyrjakt jeg kan få fatt i? Gjerne i trondheims området.

Har en ung lovende drever som jeg gjerne skulle prøvd til høsten. Er det noen som har jakt på rådyr, og har lyst til å jakte med meg og min drever stiller jeg gjerne opp. Eller om dere veit om noe jeg kan få kjøpt.?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til 25. september nå ja.

Har en dreverdachs stående som ilskriker hver gang det er rådyr på jordet hjemme. Har skutt noen rådyr og hare for henne, dette blir hennes 3. sesong.

 

Ingenting er så eventyrlig som å se rådyr i vinterpels på kort hold etter at snøen har landet...er ikke alltid jeg har hjerte til å skyte :oops:

 

Neste høst blir det mer innjaging...har bestillt en Jegerbo-dachs :D

Link to comment
Share on other sites

har en Basset Artesien Normand tispe ( kvalp enda ) som skal få prøve seg litt i høst/vinter, blir spennende :D

 

var ivei i fjor også etter rådyrene, men da under drivjakt. fikk se rådyr i flokk flere ganger på ca 4-5 dyr vær gang. husker godt at det var VELDIG spennende for en som satt med hagle øverst på en knaus og så de på 40m hold, hadde jeg bare hatt rifla da så :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...