Jump to content

22-250 og Barns TSX 45gr


RolfKr

Recommended Posts

Hei

Jeg jobber nå med et prosjekt med og lade opp noen gode rådyr kuler.

Og siden jeg er blitt Barns frelst. Etter og kun har brukt det i 30.06 på dyr fra steenbok til eland og er vanvittig fornøyd. Vil jeg nå ha den i 22-250 også. Valget falt på 45gr, da jeg har prøvd 62gr og det spredde som en middels tobygun...

 

Jeg har nå lest det jeg har av oppskrifter i div ladebøker og har ikke helt erfaringa til å tråkke ut i ukjent tereng.

Noen tips hvor jeg skal begynne? Håper og slippe og lade for mange tester.. Men må man så må man!

Jeg har norma 202 liggende og håper på å bruke det.

 

Hvoran er erfariga med den kula og slaktet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei RolfKr,

har du fått ladet/og skutt noen av disse?

Er i samme båsen selv ang. rådyr ammo , vurderer å kjøpe disse til 22-250´n. Synes kulene ser litt lange ut, men det hadde vært veldig ålreit om de stabiliserte godt. Har jo tross alt lav vekt.

 

Prøvde meg med Nosler Partition 60gr og Sierra 63gr SMP, uten de helt store samlingene. Best var Sierra SMP med en samling innenfor en snusboks på 100m. Ikke fornøyd, men det er noe å jobbe videre med, mtp ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Har idag testa ut 53 gr TSX i 22-250 min. Den gikk som ei stråle med 32gr Norma 202. COL 61,5mm. 1070 m/s. (60cm løp) Denne ladninga fant jeg fram til etter et søk her inne, men det var 33 gr som ble "anbefalt". 33 grains gikk greit det også, men syntes den var i overkant heit i børsa mi..betydelig mere rekyl enn 32 gr, litt tregere hevarmsløft og hettene var en tanke flatere.Hastigheten var oppe i 1090 m/s...32 gr ladninga samla 3 skudd på en klistrelapp.

 

62 gr TSX tilsvarer vel ei konvensjonell kule på rundt/over 70 grains m.t.p. lengde/bæreflate, så du bør ha krapp riflestigning for å få stabilisert de. 1:8-1:9 tenker jeg. Har børsa 1.12 eller kjappere riflestigning skal den takle 53gr kulene. Har du 1:14 så er vel 45gr mest passende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...