Jump to content

Stille inn riktig fokus på kikkertsikte..


lilleulv

Recommended Posts

Hoi!

 

Har anskaffet meg Zeiss Classic 3-12x56, og lurte bare på litt med dette rundt å stille fokus riktig.

 

Finnes det noen metoder for å gjøre dette riktig? Hva bør man sikte på og på hvilket hold? Synes det er litt kål å få alt perfekt, tror øynene mine lurer meg litt sine egne "auto-fokus".

 

Og hva når fokuset er riktig stilt, vil dette endre seg med lysforhold etc. Mao at man bruker forskjellig instilling ved dag kontra natt?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert flere måter å gjøre det på..

 

Jeg stiller først inn mot en ensfarget bakgrunn med fokus på retikkelet. Dersom øyet roter det til med sin "autofokus", så skrur jeg til denne autofokusen "gir seg" for å så telle antall halve omdreininger jeg må skru tilbake for at det skal bli tilsvarende uklart igjen. Gjenntar det til jeg vet hvor disse ytterpunktene ligger og stiller fokus midt mellom.

Til slutt sikter jeg på noe som ligger på den avstanden jeg kommer til å skyte. Dersom nødvendig justerer jeg på samme vis som når jeg fokuserte etter kun retikkelet.

 

Det er faktisk gjerne litt forskjell på fokus om det er skumring eller dagslys. Men jeg justerer ikke etter det, justerer bare fokus på de kikkertene jeg har med paralellakse justering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...