Jump to content

Hylsa sitter igjen i kammeret ! ''haka'' er knekt..


Frikk

Recommended Posts

Hei alle våpenkyndige :)

 

Skal lade noe jaktammo for en kompiss, når jeg var å henta børsa hans i dag, nevnte han at han i lengre tid har sliti med forkiling etter hvert skudd... Etter nøye pussing og litt småtriks var tid for testing, da oppdaga jeg jo at den ikke forkilte, men rett og slett ikke tok med seg tomhylsa ut igjen..

 

Begynte å titte på sluttstykket og jaggu var ikke den lille (hva heter den ?) delen som skal ta tak i hylsa knekt !! Da mener jeg altså den lille delen med en ''hake'' som sitter i sluttstykkethode... Noen som har vært borti lignende ? evt. vet hvor jeg får tak i en sånn del ? Er dette noe jeg som ''klåfingra'' våpentulling kan fikse for han ? eller må jeg gi den tilbake med beskjed om å oppsøke børsemaker ? Hadde jo vært litt stas å levert den tilbake fult funksjonell ! :)

Link to comment
Share on other sites

Har rett han også, utdrager og ekstraktor er bare det norske navnet på extractor. :winke1:

Er desverre ikkje kjent med riflen du nevner så jeg er usikker på hvordan utdrager sitter. På noen rifler er det ingenting som stopper deg fra å bytte selv, men på andre så må det trykk og spesialverktøy til.

Link to comment
Share on other sites

Den må liksom skyves inn og vippes opp. (Hvis jeg husker riktig) Pass på, det følger gjerne med ei lita fjær og en stålpinne. Delen får du hos en våpendoktor. De jeg har byttet krevde bittelitt filing for å passe. Men det lønner seg å fjerne tomhylsa med en gang. Noen kakk med en pussestokk pleier å holde. Lykke til;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis utdrager mangler trenger du sikkert følgende deler:

 

Utdrager fjær

Utdrager lås

Utdrager

 

du må oppgi kaliber og bredden på utdragersporet i sluttstykket.

Jeg har trolig delene på lager.

 

Send meg en PM med navn og adresse så sender jeg deg delene.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...