Jump to content

Lading av blykuler


Ørret

Recommended Posts

Du kan gjerne starte med litt lavere kruttvekt enn med mantel, og det er viktigere at diameter på blykulen passer løpet ditt bedre enn ved mantel, blir lett blying om du har underdimensjonerte blykuler i forhold til løp. Og har du skutt mantel,puss pipa di rein før du skyter med bly, mantelbelegg kan virke som bremsebelegg i pipa og blyingen blir værre enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Liquid Alox er blir sjelden feil, en lett behandling på vanlig smørte kuler gir sjelden problemer med blying. Du får litt mer røyk av det, litt mer gris ved lading og er ikke å anbefale til praktisk hvor man dropper magasiner i bakken (klebrig), men ellers er det absolutt verdt et forsøk. En kamerat lånte CZen min på en runde felt med egen ammo, og når jeg fikk den tilbake så løpet ut som en dårlig pløyd kornåker. Når jeg hadde gått min runde med alox-smørte kuler var pipa ren igjen :mrgreen:

 

Ellers er OlavM inne på noe viktig, du kan få mer blying av kobberbelegg i pipa, og ikke skyt mantel hvis du har mye bly i pipa. Det sies at det kan gi skuddbuler, og selv om jeg ikke kan bekrefte det kan jeg heller ikke avkrefte det. Og uansett kan slike kombinasjoner gi problemer med presisjon.

 

Gjort riktig og med en velvillig pipe kan man bruke bly til alt av håndvåpen uten problemer. Det viktigste er at kula er stor nok, overdimensjonerte kuler gir langt mindre problemer enn underdimensjonerte. Med tradisjonell smøring er det viktig at fettrillene er godt fylt (et vanlig problem med kjøpekuler), og legeringen bør også tilpasses trykket sånn nogenlunde. Kjøpekuler fungerer normalt bra der, så lenge vi ikke snakker om hardstampa magnumladninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...