Jump to content

Arve uregistrert hagle


oddev

Recommended Posts

Først og fremst:

Jeg er -87 modell, har ikke jegerprøven, men er medlem av jeger- og fiskelag, samt eier ingen våpen fra før.

 

Min far har nylig gått bort, og har etterlatt seg noen våpen, deriblant en uregistrert hagle som jeg gjerne vil bruke til leirdueskyting.

Jeg lurer på om det vil by på noen problemer å få registrert haglen på meg, slik at jeg får kjøpt ammunisjon osv (jeg får vel ikke kjøpt uten våpenkort?), når haglen er uregistrert?

 

På forhånd: Takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du fyller andre krav så er det ikke noe problem å få registrert en tidligere uregistrert hagle til deg.

Tror sågar omregistrering ved arv er gratis. :wink:

Litt om arv står blant annet i Våpenforskriften.

Se speiselt § 20: Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

 

Våpenloven sier i § 7 som følger; Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

 

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.

 

Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler.

 

 

God lesning også her: https://www.politi.no/nordre_buskerud/tjenester/vapen/Tema_554.xhtml

Link to comment
Share on other sites

hvis du er aktiv hagleskytter gjennom njff, mener jeg at det skal gå bra..

 

Jeg er jo medlem i det lokale jeger- og fiskelaget (tilknyttet njff) av den grunn at jeg tenkte å kjøpe meg egen hagle til leirdueskyting. Om jeg er aktiv leirdueskytter eller ikke, er vel et definisjonsspørsmål, så det kan vel ikke vurderes ut i fra det..? Hvis man er ny i gamet, og vil begynne med leirdueskyting, så blir man jo gjerne ikke aktiv før man har mulighet for å skyte..?

 

Har plettfri vandel, så søknadsmessig ville jeg jo fått godkjent søknad på kjøp av hagle, så da skulle det vel ut i fra det dere sier ikke være noe problem å melde arv (og registrering) av haglen over på meg, selv om den er uregistrert fra før?

Link to comment
Share on other sites

Regner med hagla er såpass gammel (ervervet før 1990) at den ikke har vært registreringspliktig. :wink: Da er det ikke noe problem! Såpass gamle hagler blir bare registreringspliktige ved salg/arv.

 

Så om du fyller kravene som aktiv skytter, det må nesten noen andre svare på, skal dette gå lett.

Er du i tvil er det bare å ta en prat med den lokale representanten for lovens lange arm, der får du de svarene du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Når man ikke vet noe, er det ofte lurt å sjekke fakta før man slenger ut ting som kan misforstås. :wink:

Det er KUN enhåndsvåpen som pre i dag har pålagt 6 månedrs aktivitetskrav.

 

Det er ellers to overtagelses muligheter for arvtager.

Det ene er å overta halgen til bruk, og da bør han få tatt jegerprøven eller kunne vise til annet behoiv, dom f.eks lerdueskyting.

 

Det andre er at våpnet skal beholdes som affeksjon, og da kan det ikke brukes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...