Jump to content

Andejakt. Tips til nybegynner + erfaringer + skryting


kjottkake1

Recommended Posts

Hei!

Jeg har for første gang tenkt meg ut på andejakt. (riktignok ikke før 21. august) Jeg er helt uerfaren. Jeg har bare sett noen klipp på Youtube, og trenger derfor tips.

 

Vil det lønne seg å gå på land, padle i kano, eller sitte i vannkanten og lokke?

 

Forskjellige metoder for forskjellige arter?

 

Ammunisjon? (kaliber 12)

 

Er kamuflasjen veldig viktig, eller kan jeg bruke vanlig jaktdress fremfor "ghilliesuit"?

 

Bulvaner?

 

Snike meg innpå og skyte når den ligger på vannet, eller støkke opp?

 

Takk for alle tips. Skriv også egne erfaringer, og skryt gjerne litt av gode resultater!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satset på å sitte i vannkanten med lokkefugler plassert på skuddhold. Du bør være godt skjult da endene har godt syn og spesielt fargesyn. Enkel kamuflasje holder. Vær obs på ansiktet og hender. Dette er min erfaring med jakt på gressender og fiskeender på sjøen. Jeg bruker 5-er haggel på sjøen, tungsten. Ligg unna stål om du skal på sjøen å jakte...de ruster.

 

Lokkefuglene har jeg laget i lenker med ca 5-10 i hver. Søkke i begge ender av tauet gjør det lett å legge de ut. De legges i en V form med åpning med vinden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

når eg jakter ender (fiskender) så pleier eg å legge lokkeendene ca 25 meter fra der eg sitter. pleier å ha 10 ender i snora å kanskje legge 2 stk litt lenger bak, så det ser ut som dei er på vei til flokken.

 

når det gjelder ammo så bruker eg kaliber 12, eneste stål ammoen som funker på and er Black Cloud. pleier og å ha me meg ein salong vist eg må avlive fuglen.

 

kamuflasjen eg bruker er eit nett som går til halsen, og så bruker eg nåko til å dekke til ansiktet.

 

husk å ha med håndkikkert når du sitter på post, det er bra å oppdage endene på langt hold sån at du gjer deg klar med hagla:)

 

håper dette kom til nytte :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting med andejakt som er greit å vite er at du blr skyte i det de skal sette seg, eller i det de tar løpefart for å lette. Når de ligger på vannet er de hardskutte på grunn av stive vingefjær og at lite av kroppen er over vann. Skadeskyter du vil de dukke og komme opp igjen "hvor som helst" og da gjerne bare nesebor/toppen av hodet over vann. Skadet and søker seg inn i mot land og legger seg helt i fjæresteinene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Når du jakter er det ofte best å stå på land. Grunnen til dette er at endene kan se båten og svinger unna, men det er altid greit å ha en båt/kano som du kan bruke til å hente skutt and med (om de lander i vannet), ei kastestang er også et bra hjelpemiddel til å hente skutt fugl. En annen ting jeg har lært av den erfaringen jeg har fått er at du bør gå langs land og se om det ligger noen ender der før du setter deg å venter, endene trenger heller ikke å fly opp før du er på 2-3m avstand, de er også veldig vansklige å se når de sitter helt i vasskanten. når du sitter å venter på endene så bør du huske at det beste trekket er ofte helt i skummringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...