Jump to content

Jeg trenger litt hjelp med bue kjøp.


R93

Recommended Posts

Kan noen hjelpe?

Jeg har blitt bitt av buejaktfeber og skal skaffe meg en jaktbue. Har sett meg ut noen alternativer på nett. Det jeg lurer på er: Er det lovlig å bestille jaktbue fra utlandet på nett eller vil dette by på problemer? Jeg vet at det er en del trygghet som bortfaller ved et bue kjøp fra utlandet, men blir det stoppet i tollen/er det høye tollsatser osv. Håper noen vet noe om dette. Kan nesten ikke vente med å komme i gang med min nye lidenskap. Kanskje noen har noen gode/nyttige linker også.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret :)

Jeg mener å ha lest en tråd om ditt buekjøp tidligere i år. Fikk du din bue via post eller var det kompisen din som tok den med til Norge for deg? Var det evt noe toll på buen og utstyret? Var hardplast kofferten inkl i pakken?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er ikke noen toll- avgift for sportsutstyr men du får 25% mva for frakt og og salgsummen.

I tillegg er det en liten behandlingsgebyr. Hvis du bestiller frakt gjennom jetcarrier så ordner dei alt dette. Du får en faktura med epost.

Hvis du bestiller fra HunterFriend.com fra finland så tar kontakt med de i Finnland først så slipper du å betala 19% EU-mva og betaler bare mva'n her her hjemme:-)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret :)

Jeg mener å ha lest en tråd om ditt buekjøp tidligere i år. Fikk du din bue via post eller var det kompisen din som tok den med til Norge for deg? Var det evt noe toll på buen og utstyret? Var hardplast kofferten inkl i pakken?

 

Jeg måtte uheldigvis bruke jetcarrier til slutt pga at ting ikke gikk som de skulle..

 

Frakt fra USA og 25% mva kom i tillegg. Jeg fant ut at huntersfriend gjerne sender direkte til Norge om du ber om det, men litt klabb og babb og misforståelser gjorde at pakken ble sendt til min jetcarrier-adresse i New Jersey.

 

I linkens pakkeoppsett kan du velge om du vil ha soft eller hard case. Jeg valgte hard..

 

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Regner med huntersfriend.com sender deg videre til huntersfriend.eu som skal ta seg av alt salg i Europa nå. Kan anbefale dem, har handla masse derfra i løpet av året. Men husk at du må ringe dem og ikke bestille direkte på nett, for du skal ha 19% vekk fra prisene som står der pga. finsk moms (eller va det eu-moms, jaja 19% okke som....) Dana som daglig leder heter, har gitt meg veldig god hjelp og gode svar både via telefon og på mail.

 

Mailadresse direkte til Dana; dana@huntersfriend.eu

Telefonnummer Dana; +358452086292

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestillt meg bue fra Huntersfriend i Finland. Dana var til stor hjelp så det gikk veldig greit med alt.

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på pakke i posten :D

Valget falt forresten på PSE STINGER 3G pakken. Har hatt masse kontakt med venner i usa som har gitt den bra omtale.

Da er det bare å glede seg til å ta fatt på skytingen :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis Dana har alt inne og betaling er i orden tar det en maks en uke å sette sammen bua. DHL fra Finland tar 3-4 dager(til Oslo) samt den tia det tar å klarere pakka igjennom tollen. 2 uker hvis du er heldig men ikke lenger enn 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke noe ekspert, men synes sikte og pilkoggen i denne pakka var litt kjipe.... Ville kanskje heller gått for 3g stinger-pakka hvis PSE er hva en vil ha da, ikke så enormt mange euro dyrere. Husk at når du handler fra Norge, skal du ringe inn bestillingen og slipper da unna 19% eu\Finland-moms som trekkes av prisen på nettsia. Men du må med all sannsynlighet betale 25% moms til den norske stat når pakka ankommer. Ett tips; kjøper du fra huntersfriend, gå for ekstra piler med i startpakka med en gang... 6piler er lite ;-)

Link to comment
Share on other sites

ok, takk!

 

syns bare at det er litt rart at det er dyrere i avdeling finnland en i statene..

denne i statene koster 499 dollar http://www.huntersfriend.com/2012_PSE_R ... anyone.htm

 

mens akkurat samme pakken? i finnland koster 589 euro http://www.huntersfriend.eu/england/bow ... lly-en.htm

 

mulig at det er jeg som overser et eller annet..

 

ang sikte,dette blir min første bue,så har egentlig ikke peiling, det virket bare som et bra sett med det meste :P

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Skal du bestille frå utlandet så vil eg anbefale deg å handle her http://www.ebay.com/itm/PSE-Stinger-3G- ... 4845e38a29" target="_blank

Ein betre bue og utstyr. Han selger også avtrekkere og piler. Ikkje tenk på buekogger da det er stortsett bare i veien, bruk eit belte kogger til trening ol. Jaktspisser trenger du heller ikkje tenke på ei god stund. Kjøp buepakken, avtrekker og eit par dusin piler, så er du godt i gang.

Viktigt at du får målt dra lengeden din før du bestiller, då justerer han buen og kapper pilene.

Link to comment
Share on other sites

Om du leser på siden til Hunters Friend i Finland, så ser du at de vil trekke av EU/Finsk moms dersom du bestiller til et land som ligger utenfor EU. Prisen til Norge blir da i størrelsesorden 20% levere enn prisen som står på siden til HF i Finland.

 

Om dette blir billig nok vet jeg ikke, men det skulle hvertfall dra prisen i riktig rettning.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

ja, sendte en mail å spurte for sikkerhetsskyld:)

og uten den finnske momsen så blir det 490 euro (av 589 euro).inkludert frakt ect.

og det hørest jo ikke så ille ut,vet at den norske momsen er oppå der igjen.

 

men er bare planlegging akkurat nå. men det blir snart håper jeg ;)

får slenge med endel ekstra piler og et bedre sikte,så er det game ^^

Link to comment
Share on other sites

syns bare at det er litt rart at det er dyrere i avdeling finnland en i statene..

denne i statene koster 499 dollar http://www.huntersfriend.com/2012_PSE_R ... anyone.htm" target="_blank" target="_blank

 

mens akkurat samme pakken? i finnland koster 589 euro http://www.huntersfriend.eu/england/bow ... lly-en.htm" target="_blank" target="_blank

 

mulig at det er jeg som overser et eller annet..

 

Frakt......

Link to comment
Share on other sites

125 dollar koster det å sende fra statene sto det på mailen jeg fikk fra huntersfriend finnland.

 

490 euro = 606 dollar= 3670 kr

 

499 dollar + 125 dollar i frakt = 3779 kr +25% i moms

 

så en sparer omtrent 109kr på den pakken å få sendt den fra finnland istedet for USA.

forskjellen var ikke så stor som det så ut alikavel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

litt rare regnestykker det her , frakten eller momsen er ikke lagt til den finske prisen , det blir vel heller 490 € + frakt ganger 25% det blir , vel hvis frakten er lik , 612 euro = 4489 kr +frakt 715kr =5204 kr og fra Us blir det 499$ = 2854 kr +frakt (125$x1.25=715kr) = 3569

 

det koster 5204 - 3569 = 1635 kr mer å kjøpe det fra Finnland jeg har ikke tatt med postverkets fortolling her .

Link to comment
Share on other sites

litt rare regnestykker det her , frakten eller momsen er ikke lagt til den finske prisen , det blir vel heller 490 € + frakt ganger 25% det blir , vel hvis frakten er lik , 612 euro = 4489 kr +frakt 715kr =5204 kr og fra Us blir det 499$ = 2854 kr +frakt (125$x1.25=715kr) = 3569

 

det koster 5204 - 3569 = 1635 kr mer å kjøpe det fra Finnland jeg har ikke tatt med postverkets fortolling her .

 

Skjønner rett og slett ikke regnestykket ditt.

 

1. Du har bare regnet moms på frakten fra USA??

2. Slik jeg har forstått det er det gratis frakt fra HFeu.

 

Pris fra HFeu: 589€ - 18%(eller var det 19%??)finsk mva + 25% norsk mva = 603,7€ = 4432,-

Pris fra HFUS: 499$ + 125$ frakt + 25% norsk mva = 780$ = 4479,-

 

Blir ikke dette mere riktig??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...