Jump to content

Rengjøring av Kuletang


jarex

Recommended Posts

Trenger litt tips til rengjøring av kuletenger.

 

Har per idag kun brukt alminiums tenger, men har kommet over noen rcbs 2 hulls tenger som er stål.

 

Så hvordan fjerner dere oljen de er satt inn med før dere begynner og produsere kuler?

 

Har lest litt på amerikanske forums att de bruker forgasser rens og bremse rens, noen her som har forsøkt det eller har andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha støpt med ståltenger sprayer jeg dem med crc eller en annen rustløser.

Ved neste gangs bruk vasker jeg av olja med varmt zalo vatn.Setter tanga på ovnsplata på svak varme mens blygryta blir varm.Dette fungerer hviss du bruker en tynn olje.

Hviss du oljer inn tanga med grease,motor olje,må du antagelig bruke aceton eller en annen type avfetting for å få den fri for olje.Etter ca 50 kuler er olja som oftest svidd vekk uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg renser kuletengene med aceton på fille.

Blir rent nok siden jeg ikke får semskede kuler.

 

Når jeg er ferdig med å støpe venter jeg til blokkene har gått ned en god del i temperatur før jeg sprayer på Wd-40 eller Biltemas våpenolje.

Link to comment
Share on other sites

Biltema bremserens i rause mengder. Når støpingen er unnagjort og tanga tilnærmet kald, litt 5-56, WD40 ell. lagrer ståltengene i en brødpose.

Høres bra ut, noen sa att sånne ting kunne legge igjen en oljefilm og ikke gi pene kuler.

 

 

Takker for svar alle sammen masse bra tips her :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...