Jump to content

Gammel Sako på Finn?


Barbarosso

Recommended Posts

Jeg har en av sorten (som Per-S har fått klå på :wink: ). Jeg har ikke klart å finne ut så veldig mye om dem, men her er det jeg vet:

Dette er rifler som Sako bygget på slutten av 40-tallet. De ble bygget på Mosin-Nagant låskasser frigitt som overskuddsmateriell. Sluttstykket ble bygget om med en ring på boltmuffen slik at den var lettere tilgjengelig som sikring og for opp/nedspenning. De ble også utstyrt med en ganske lett og smekker jaktstokk. De hadde også erfart at 7,62x54R patronen ikke var optimal på elg og bjørn, jeg har også hørt men ikke fått verifisert at det var innført lovkrav til minimum 8mm kaliber for disse artene, uansett ble derfor patronen utvidet til 9,3mm. Ytelsesmessig er den temmelig lik svenskenes 9,3x57, og ladedata for denne kan brukes. Ammunisjon i kaliberet produseres bare unntaksvis, men Sako har nylig produsert en lot, så den skal være mulig å oppdrive.

Hvis du lader selv og ikke er redd for rekyl er det en hendig, smekker og slagkraftig skogsbørse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...