Jump to content

Leupold QR-baser - skrus de fast eller bruker man spor?


ko-stens

Recommended Posts

Litt "ullen" overskrift, men det er ikke plass til så mye presisering! Vet selvfølgelig at man skrur fast baser uansett om det er rett i låskassa eller om man bruker originalsporene! :lol:

 

Men, grubler litt på mulighet for å bytte om på sikter på Brno Fox'en og Sako AII'en min når/om det skulle trengs.

 

Har akkurat kjøpt en Zeiss Diatal med lys til Fox'en, men ser at denne også kunne fungere godt til hjortejakt, og .222 er liiiitt marginalt på hjorten og ikke helt etter reglene. :wink:

 

Med andre ord kunne det vært kjekt med Leupold QR-baser på begge to og bytte over siktet ved behov. Det jeg da lurer på er om disse basene skrus fast på låskassa, dvs at man må levere børsene til børsemaker for å få montert dem, eller om man skrur dem fast i eksisterende spor, som vanlige montasjeringer tilpasset børsa.

 

Det hadde jo vært kjekt og sluppet å ta siktet ut av ringene om man vil bytte over da det er tungvindt og det lett blir merker av slik.

 

Med andre ord ser jeg for meg to sett baser og ett sett ringer. Fint om man bare kan nappe siktet av Fox'en, med ringene på, og bare sette det i basene på Sakoen. Vet at man må skyte inn på nytt, selvfølgelig, men man slipper å dille med for mye skruing i det minste.

 

Hadde en sluppet å borre i låskassa og skru fast baser på Sakoen, hadde det også vært en fordel, siden jeg har Optilockmontasjer til siktet som sitter der i dag.

 

Ser at J&F har QR-baser til Sako i hvert fall, men det finnes kanskje ikke til CZ 527/Brno Fox?

 

Et annet alternativ er kanskje å få på Weaverskinne på begge riflene og bruke QRW-ringer? Ulempen her er at jeg da må fikse egne ringer til det andre siktet, men de er jo ikke så dyre da.

Link to comment
Share on other sites

Weaver vil vel være et bedre alternativ da disse skal være standariserte.

 

Hvertfall 2 delte QR baser trenger jo ikke å ha samme avstand siden avstanden vil variere litt mtp at låsekassene kan ha forskjellige lengder. Og da vil du jo være like langt siden du må løsne på ringene for å bytte kikkerten mellom børsene.

Link to comment
Share on other sites

Ser den. Tenkte litt tungvindt her, tror jeg!

 

Med Weaverskinne på begge børsene, vil man få samme avstand mellom ringene, og med QRW-ringer til begge siktene, kan jeg bytte om som jeg vil.

 

Synd det ikke er samme treffpunkt hver gang mellom .222 og .308 (vil i hvert fall tro det)! Må jo skyte inn på nytt hver gang en bytter over, men om man lager seg skrutabeller, kan det jo funke. Om jeg tør stole på slik, er en annen sak, men man har jo en god grunn til å få tillatelse til å dra på skytebanen da! :)

 

Kanskje jeg skal satse på dette gitt!

 

To stk Weaverskinner som fikses av børsemaker og to sett Leupold QRW-ringer bør kunne gå. Må bare finne høyde som passer til begge riflene.

 

Vet at man må ha høye Leupold Standard-ringer for å få på Zeiss Classic 2,5-10x50 på Sakoen i hvert fall. Dialyt 7x50'en tipper jeg må ha det samme. De har hhv 30 mm og 1" rør. Vet ikke om det er forskjell mellom QRW-ringer og Weaverskinne sammenlignet med Standard-ringer, men det finner en ut!

 

Finnes det alternativer til Leupold QRW forresten? De er jo ikke gratis akkurat, men de er kanskje best?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...