Jump to content

Hva er vesentlige endringer ?


Remedy

Recommended Posts

Om en person rent hypotetisk skulle finne på i kongleriket å bygge om en rifle, hva regnes da som vesentlig endring som må søkes godkjent av politiet?

:roll: Det rent hypotetiske tilfellet kan for eksempel dreie seg om en rifle erhvervet til jakt, men skal brukes i praktisk utenfor sesongen.

 

Rifle med kortere totale lengde enn 84 cm og løp kortere enn 40 cm er jo greit nok, men hva utenom dette ?

 

Er pistolgrep søknadspliktig ?

Er innskyvbar kolbe søknadspliktig ?

Er innfellbar kolbe søknadspliktig ?

Er kompensator søknadspliktig ?

Er kamuflasjemaling eller omlakkering generelt søknadspliktig ?

 

Kom helst med kildehenvisninger eller referansequotes da det som vanlig i skyttermiljøet og ikke uten unntak på kammeret mange som "synser" endel. Det er greit å synse litt men vær tydelig på at du gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke når jeg leste dette var: "kan ikke folk bare drite i å bruke jaktvåpengarderoben til å skaffe seg konkuransevåpen?". Let gjærne opp (den veldig korte) historien til "praktisk hagle" i Norge.....

 

 

Litt mer on topic: Så lenge våpenet fremdeles er lovlig og egnet til originalt bruksområde bør det være ok.

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke når jeg leste dette var: "kan ikke folk bare drite i å bruke jaktvåpengarderoben til å skaffe seg konkuransevåpen?". Let gjærne opp (den veldig korte) historien til "praktisk hagle" i Norge.....

 

 

Litt mer on topic: Så lenge våpenet fremdeles er lovlig og egnet til originalt bruksområde bør det være ok.

 

Det første jeg tenkte da jeg leste ditt innlegg var "hvorfor er folk så utrolig ignorante at de ikke forstår at pistolgrep, kompensator og sammenfellbar/innskyvbar kolbe er ting som er praktiske og bidrar til en komfortabel og human jakt?".

Link to comment
Share on other sites

er ting som er praktiske og bidrar til en komfortabel og human jakt?".

 

 

Mulig det men det er fullstendig irrelevant...

Det eneste som betyr noe er hva POD/JD mener om saken. Og faktum er at de har kommet med flere innskjerpelser pga ting de har lest på forum, bla innskyvbare stokker på halvauto.

 

Hvor lenge tror du Mini14 blir stående på jaktlista hvis en haug med folk kjøper den (og evt bygger den om) for å unngå karantenetiden i praktisk?

Link to comment
Share on other sites

er ting som er praktiske og bidrar til en komfortabel og human jakt?".

 

 

Mulig det men det er fullstendig irrelevant...

Det eneste som betyr noe er hva POD/JD mener om saken. Og faktum er at de har kommet med flere innskjerpelser pga ting de har lest på forum, bla innskyvbare stokker på halvauto.

 

Hvor lenge tror du Mini14 blir stående på jaktlista hvis en haug med folk kjøper den (og evt bygger den om) for å unngå karantenetiden i praktisk?

 

Må si meg sterkt enig, desverre...

Link to comment
Share on other sites

Og det eneste svaret på dine spørsmål, er det egentlig POD som kan gi.

Eller er du villig til å bruke penger og tid på en rettssak for å få tilbake våpna dine etter POD evt tilbakekaller våpenkort(ene) dine?

 

 

 

Og veldig amnge av innskjerpelser, kommer etter at POD ser folk "presse grensene" maksimalt på forum som dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...