Jump to content

Hvem har dette vært?


joakim88

Recommended Posts

Fant en hau med rester etter en liten skrott i dag. Jeg kan ikke helt skjønne hva det kan ha vært en gang i tiden... Veldig skarpe tenner bak, men framme var det bare to flate "sløve" tenner... Vet det er ett revehi i nærheten, så jeg tror det kan ha vært ett offer for reven. Men hodet virket så lite i forhold til resten av restene jeg fant.

Skallen er jo litt mindre enn en knyttet neve, så det kan ikke ha vært ett stort dyr heller.

 

SAM_0139.jpg

 

SAM_0129.jpg

 

SAM_0134.jpg

 

Har sikkert ikke skjedd i det siste, var begynt å komme grønt osv på knokklene, men det var likte helt og ikke noe gnaging av mus osv på det.

Link to comment
Share on other sites

Ingen flere bilder av skallen? Underkjeven stemmer absolutt best med gris, men skallen får jeg ikke helt til å stemme. På gris er den mer "kantete", omtrent flat på toppen av skallen og en markert kant på begge sider. Den skallen ser jo rimelig avrunda ut.

 

Underkjeven til grisen er markert mye tykkere langt fremme enn andre arter, for å gi plass til hjørnetanna (rota).

Resten av beina kan også stemme med gris, litt korte og tykke. Kan skallen stamme fra et annet dyr enn resten av beinhaugen?

Link to comment
Share on other sites

Tennene er vel litt vel hvite for å stamme fra bever, jekslene er som våre (dvs. rovdyr og altetende. Planteetende pattedyr har tilnærnet flate jeksler, dette fordi plantekost er hardt, og sliter ned mye) og dessuten er ikke underkjeven buet der tennene har sittet. Det er forresten enkelt å finne ut om det er en gnager; kok underkjeven og trekk ut tenna. Er de da veldig lange, med "myk" rot og kurvet form, er det gnager. Dette kommer av at fortenna, både over og under, vokser hele livet.

Link to comment
Share on other sites

Kan ha vært en liten grisunge, det blir kastet en del når det er dødfødte griser. Så kan hende det stemmer, er jo det reven har av lett tilgjengelig mat her. Men skallen var liten å rund, så det er nok fra ett annet dyr. Men det er ett revehi i området, så kan jo være at det har blitt liggende en del forskjellig der.

 

Men Kan reven dra med seg åte/ rester så langt vekk fra en eventuell åte plass ?

 

Skallen lå forresten litt avsides og aleine, den la ikke med resten av beina.

 

Når det kommer til bever så er det helt utelukket, det har vi nok ikke her på denne kanten av landet :) Men det er til gjenngjeld masse piggsvin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% overbevist om at skallen er fra rev, synes det er litt vanskelig å dømme ut fra bildet rett ovenfra. Leker litt med tanken om at det kan være et rådyrkje.

 

Men uansett, det er nok ikke noen umulighet at en reveskalle skal ligge i nærheten av andre kadaverrester. Kan være tilfeldig, kan være noen som har jakta på utlagt åte, kan være i nærheten av et revehi...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...