Jump to content

Stor spredning i en BRNO 3006 (600 serien)


Recommended Posts

Har en 3006 som sprer ca 15cm på 100m skutt med anlegg. Ved samme anlegg har jeg en 375HH mag som går hull i hull.

 

Hva er det som forårsaker en slik spredning? Riflen er beddet oog free floating fra låskassen som forslått av mange. (Børsemaker beddet)

 

Kan det være at kroningen er for dårlig? Noe med låskassen (den virker tight og fin). Lapping? Støtbunnavretting??

 

Har hørt at BRNO rifler går bra. Har god erfaring med magnumkalibre.

 

Gode forslag mottaes med takk.

Link to comment
Share on other sites

Far har en brno 308, så er ikke helt det samme.

Men den sprer som hakka møkk med all anen ammo enn lapua.

 

husker ikke i farta om det var 180grs eller 160ish som gikk bra.

Der går den hull i hull

Og med litt bekjente innen forsvar og andre instanser, kan jeg si at børsa har fått prøvd det meste.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Brno ZKK 600/602. i 30.06 med org pipe fra 69. og den går hull i hull med hjemmelada patroner. men min har jo den fremste skruven på forskjeftet enda, og den gangen jeg prøvde uten den (glemte og motere igjen etter demontering) så pendla den i treffpunkt over hele skiva. men den er kresten på hvilken kuler jeg bruker og. Norsler Custom competition 155grs med norma 202 bak er den glad i. men Nosler cc 168grs får jeg ikke til og samle no særlig med noe n slags krutt, så den har jeg gitt opp :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hei Fronlan takk for svar.

Denne modellen er kjøpt i 1995 og har ikke skrue eller rekylklakk fremme på løpet. Løpet er free floating fra rekylklakk og er beddet der. Lurer på om en papirtykkelses avstand frastokk til pipe er for lite da pipen blir ganske varm etter bare 5 skudd.

Så forresten at kontakt mellom låskasse og sluttstykke på klakken var svært ugjevn. God kontakt på en side og bare et lit pkt på den andre klakken, så lapping skal utføres, men tror vel ikke det utgjør mye. Vil ha størst mulig kontaktflate der bla pga sikkerhet ved gjevnere belastning på sluttstykke.

 

Er det noen som har en ideangående hvordan man skal trekke til skruene på riflen (rekkefølge ev torque)?

 

Skal sjekke kroningen. tror vel at den er rimelig grei.

 

Når det gjelder ammunisjon har vi ikke eksperimentert noe særlig. Har hatt Remingtons helmantel til nå. Skal prøve endel hjemmeladninger med Winchester silver tip og Hornaday sine roundnose puss noen andre.

 

Er det noen som har kommentarer til om harde ladninger går bedre eller dårligere enn middels ladninger. Har brukt N-160 krutt til nå i andre rifle ladninger. Tenkte å bruke det til 300 også.

Link to comment
Share on other sites

Har nå lappet og kroningen er bra.

Hadde av stokken og så en svart oljeaktig stripe i treverket bunnen av sporet der løpet går. Ser nesten ut som om det har vært kontakt der, selv om jeg kan tre et papir mellom løp og stokk..Har tatt ut endel treverk, slki at avstanden til stokken er større.

Gir berøring av stokk under skudd stor spredning?

 

Blir spennende på banen neste gang

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det du har gjort til nå fungerer foreslår jeg at du skrur av kikkertsiktet. Jeg går ut fra at du har de åpne siktene på enda? Det er fullt mulig å skyte presist med åpne sikter og godt annlegg. Dersom børsa skyter rimelig presist når du bruker åpne sikter så er det noe med kikkertsiktet eller montasjene som er feil. Ofte ligger feilen i montasjene, noe er ikke skikkelig skrudd til. Dersom det er presist med åpne sikter og galt med kikkertsikte når du har skrudd fra hverandre montasjen og tightet alle skruer så er det på tide med nytt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

er spent på resultater på banen.

Når det gjelder kikkert så har jeg skutt med en Leopold med BRNO feste. Skruer ser ut til å være godt tilskrudd. Det eneste er at ringene ved skruene for kikkert var veldig tette. Kan jo være at de møttes slik at kikkerten ikke sitter fast nok (den virket fastskrudd, men man vet jo ikke.

Ved neste skyting blir det Zeiss kikkert og gode fester. Det burde jo være bra.

 

Skaubjørn jeg er helt enig i at dersom spredningen er fortsatt stor prøver jeg med åpne sikter.

 

Hvor viktig er momentet på skruene og da den fremre som skrur rekylklakken til stokken.

HAr skrudd den godt til etter å sikre at riflen sitter godt i stokken, og deretter den bakre.

 

Håper dette gir resultater.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn,takk skal du ha.

Jeg vet ikke skal måle den. >Skruen går inn i selve klakken i en sylindrisk del som en liten forlengelse av klakken. det er et avstandsstykke i stål som går inn i denne delen og er så lang at dengår ut mot setet til skruen. Jeg skal nå måle for å se hvordan forholdet er med skruen og om avstandsstykket er for langt, slik at skruen skrues mot dette, og ikke strammer (trekker klakken fast mot beddingen) klakken og løpet skikkelig mot beddingen.

dette er som dusa viktig og kan selvsagt ha mye å si.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det var en serie med tiltak.

 

Kroningen var ikke slik jeg ville ha den. Kronet.

 

Lappingen var ikke tilstede. Berørte låseklakkene på et svært lite område pga bearbeidingsgrader. Lappet det slik det skal være.

 

Så at det var merker inne i stokken (BRNO standardstokk for modellen) som tilsa at løpet slenger borti stokken, selv om rflen var beddet av børsemaker. Utvidet sokken, slik at det ble noe mer rom for løpssleng.

 

Ved skuret er det et område på løpet med større diameter. Så ut som om denne delen også berørte stokken. Freste ut slik at det ikke ble berøring i det området. Resultat freefloating helt til låskasse.

 

Riflen er beddet, men det at løpet hadde berørt så lange områder i stokken vekket mistanken til at riflen ikke var tilstrekkelig fastskrudd, selv om skruen foran magasinbrønnen var fastskrudd. Her er det et distansestykke (løst) fra rekylklakk til beslag med avtrekkerbøyle. Dette distansestykket var noe for langt slik at man ikke fikk trukket til riflen til stokken skikkelig. Filte av litt slik at man kunne trekke til godt nok til at riflen ligger stabilt i beddingen i stokken.

Den bakre skrue som holder riflen var ok.

 

Alt dette resulterte i en forbedring fra 15cm spredning til ca 2,5cm skutt med tofotstøtte. Det er jo selvsagt usikkerhetsfaktorer som siktefeil og ammunisjon. Skjøt både med hjemmeladet silvertip og Lapua. Gode samlinger, men Lapua gikk noe høyere.

Alt i alt veldig fonøyet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...