Jump to content

performancebullet sine kuler


300kongen

Recommended Posts

Har ladet noen 235 grainere i 375 H&H til vo 870 m/s.

Samler stort sett på 15-20 mm om en holder godt nok i riflen og gjør alt riktig..

En kompis skjøt en hjort da han lånte våpenet mitt med denne ladningen,men fikk ikke sett slaktet selv,men han sa det var akseptabelt.

 

Tror kulene jevt over er lett til å gå godt,har ikke hørt noe negativt (kanskje med unntak av pris..)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg bruker desse kulene til hjort.

Har ikkje skutt alvorlig mange med dem, men tror det er 9-10 dyr fra 18-115kg.

Lades opp til 800ms i min 308w

Dette er 165gr step boattail.

Gir pene slakt og god skuddvirkning.

Men vil i år gå over til 150grain flat base.

Pga en løpskapping så har eg problem med å nå 800ms uten å få trykktegn med 165graineren.

Eg har ikke funne igjen ei einaste kule.

Lengste utras ca 50m

Korteste 0.

Skyt kun bogskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 165gr step boattail i .30-06 sist høst. De samler bra i riflen min. Skaut en ung hjortekolle med kulen, den la seg ned relativt umidelbart og slaktet var helt normalt. Nå i år kommer jeg til å gå tilbake til 180gr oryx som jeg brukte før, dette er igrunnen ikke basert på noe annet enn magefølelse.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har i .223 Rem prøvd 45 grs HPFT, 50 grs HPFT og 55grs HP Step.

I den gamle pipa med 1-12" stigning gikk 45 grs desidert best (3 skudd-10mm) og funker meget bra til rådyr.

Etter at jeg skiftet til Shilen pipe med 1-8" stigning har jeg også prøvd 50 og 55 grs kuler, men de blir for stive i forhold til hastigheten og derfor har jeg fortsatt å bruke 45 grs for å få skikkelig ekspansjon.

Presisjonen er fortsatt like god, men 55grs kula var vanskelig å få til selv med 1-8" stigning.

Dessuten er 45ene like lange som en vanlig 55 grs blyfylt kule hvilket gir god nok SD.

 

Prisen er relativt høy til .22 kuler å være, men jeg synes de er verdt pengene ettersom jeg kun bruker

dem til jakt. Mener de ligger på rundt 10-12,- per kule.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 185 gr kulene i min 8*68, der gav de gode samlinger i underkant av 20mm i snitt på mange serier. Har ikke funnet igjen noen kuler etter å ha skutt dyr, men sårkanalen har vært fin med lite kjøttødeleggelse. I børsa mi fikk jeg ikke høyere hastighet med denne kula enn med 200 gr swift, 910m/s, presisjonen på de to kulene er lik så nå er jeg tilbake til start og bruker Swift igjen.

Link to comment
Share on other sites

Skal nå få prøvd ut 220grain 9,3

185 grain 9,3

og 150 grain 308w

Håper å få testet alle på vilt iløpet av høsten.

Men først er det endel ladninger som må prøves...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...