Jump to content

Steinkobbe på menyen?


grakatt

Recommended Posts

Krever litt forarbeid med kobbekjøtt for at du ikke skal "daue" av det :D .

Alt spekk fjærnes, det er ingen krise om dette gjøres etter endt jakt dag.

Kjøtt legges i mateddik vann(over natta), med ca samme styrke som en bruker til råkost.

Jeg har brukt 3-4 spise skjeer på 0.5 l vann. En lettere variant er å legge kjøttet i melk over natta(men dagens melk priser e jo skyhøy).

Vannet skal smake syrlig. Denne blandingen er i mine øyne ikke så lett å få til. Siden eddik vann for råkost har en god del sukker i seg. Når sukkeret fjærnes får jo eddikvannet kun syrlig smak.

Dagen etter skylles kjøtt i friskt vann, og brukes som vanlig kjøtt.

 

Meget undervurdert kjøtt. La deg ikke skremme av den mørke fargen. Jeg er en ikke flink på kjøkkenet. Men dette er lett å få til.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde i sin tid rutine på å fjerne ALT spekk allerede v flåing på isen (Sassen, Svalbard), heller ofre litt kjøtt der og da enn å få spekksmak på alt sammen. Tok ut filetene og la disse i en pose med vann (fra pustehullet, før dette frøs helt til) og lot dem ligge i sjøvannet så lenge som mulig. Så vanlig vann i kjøleskap et par dager, evt m eddik. Får ut mye blod og kjøttet ble litt mindre svart. Aldri problemer m spekksmak. Spekklukt på klær og utstyr, derimot, gikk ALDRI helt bort! Vi brukte ofte kjøkkenhansker selv på isen når vi flådde og fileterte.

Link to comment
Share on other sites

Spekklukt på klær og utstyr, derimot, gikk ALDRI helt bort! Vi brukte ofte kjøkkenhansker selv på isen når vi flådde og fileterte.

Jeg gjorde den tabbe at jeg brukte fjellbuksa på kobbejakta. En mnd etter tuslet jeg opp i heia etter rypa og etter hvert som jeg ble varmere og sola kom frem ble spekklukta mer og mer plagsom.. (den ble vasket to ganger før jeg brukte den i fjellet)

 

Kobbebiff er det beste jeg kan få. Nydelig kjøtt!!

Jeg lar kjøttet ligge i en bakke med rennende vann et par dager etter at fettet er trimmet bort. Da er det lettere å finne siste rest av fett om man har glemt noe..

Link to comment
Share on other sites

hvorfor misshandler dere kjøttet med eddik, vann og melk? blir det mindre smak?

selv skjærer jeg ut filetene, renskjærer de når jeg kommer hjem og vakuumpakker det før det får mørne i kjøleskaptemp ca ett døgn. selv havert på 240cm blir mørt og velsmakende. :D men noen i husholdningen kan syns at viltsmaken kan bli litt for skarp på så stor havert ( hun liker ikke elgkjøtt engang! :shock: )

så jeg kan kanskje bøye meg til å prøve eddik eller melk over natta før kjøttet skal på grillen. eller burde dette gjøres før frysing?

mindre havert og steinkobbe har jeg aldri hørt noe klage på, heller tvært imot :D det samme gjelder stor havert i fløtegryte, da forsvinner mye av den maritime smaken som er så spesiell for sjøpattedyr.

Link to comment
Share on other sites

hmm

skjærer ut kjøttet mens dyret er varmt

fjerner d meste av fettet da

reinskjærer det for alt fett + hinner når jeg kommer heim

tar vare på kjøttet fra unge dyr. er finest kjøtt der

vatner ikke uten om vasking etter reinskjæringa

 

har ikke fått klage

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...