Jump to content

Luftpistol til trening og konkurranse


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har lyst på en luftpistol til trening og konkurranse. Er det noen her som har litt erfaring om hva jeg bør kjøpe? Etter som dette blir min første luftpistol, trenger den ikke å koste så veldig mye, men den bør være presis nokk til kanskje en konkuranse eller to. :)

 

Ønsker også tips om hva jeg bør sate på av luft, CO2 eller fjær (hvis det heter det :)).

Link to comment
Share on other sites

Et godt og rimelig alternativ er vanskelig å finne.

Skal du ha en konkurransepistol som er drevet av trykkluft må du regne med å betale minst 5000,- for en brukt en i god stand.

Co2 pistoler finns det en del av, mange som går over til trykkluft og derfor vil selge sin Co2 pistol, for en pent brukt pistol av matchkvalitet må du nok regne med å betale fra 2500,- og oppover. Feinwerkbau, Walther og Steyr er aktuelle merker. Du trenger selvfølgelig fylleutstyr til pistolen(flaske med Co2)

Fjærpistoler finns det og en del av, Feinwerkbau mod 65 er fremdeles en god pistol, den er rekylfri og har super presisjon. Men så var det å finne en brukt da. Ca pris på en slik pistol, 1000-2500kr.

Gamo har faktisk en pistol som kan brukes til trening med godt resultat, modellen heter Compact og har forkomprimert luft. Den må spennes for hvert skudd. Forbausende bra presisjon og den har anatomisk skjefte.

Kan brukes til konkurranse, men du vinner nok ikke NM med den.

Koster ca 2500,- ny.

Ellers finns det jo et hav av billige fjær og Co2 våpen, styr unna de som pesten!

Lykke til med jakten på luftpistol, fantastisk trening :D

Link to comment
Share on other sites

Hei du.

Her er det ulike løsninger litt avhengig av behov og interesse.

Jeg stod forran valget for 3 år siden selv. Jeg hadde aldri skutt pistol før, men interessen var stor.

Hos meg fungerer det slik at når jeg skal starte med noe vil jeg gjerne gjøre det ordentlig. Frustrasjonen over feil valgt utstyr er det verste jeg vet.

Jeg kjøpte meg en Morini 162E som er en topp pistol. Denne brukes i verdenscup,VW og OL og da tenkte jeg vel at den holdt til meg også.

Det følger med to trykkbeholdere, koffert, verktøy og fylleadapter som brukes når en fyller fra dykkerflaske.

Jeg var griseheldig og fikk min for 7 tusen dengang. Det annonseres slike for fra 6500 og oppover. Du vil finne brukte våpen fra rundt 1500 og oppover. Denne er nå solgt og jeg går for siste utgave av Hammerli

 

Det er mange alternativ, men å kjøpe deg oppspennerpistol når du tenker deg konkurranser, blir nesten som å stille på landsskytterstevnet med krag. Det går, men det finnes bedre utstyr.

 

Ta kontakt med Børse Lars på Eidsvoll. Der jobber (eller har jobbet, vet ikke) en av Norges beste innen pistol og han kan hjelpe deg med gode råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

OM du vil satse på luftpistol så er det ikke sååå mye brukt å velge i desverre - i hvertfall ikke om du vil ha en moderne konkurransepistol. Børelars hadde en Walther her forrige uke - tror den lå fremme i en dag før en var solgt. Mitt råd er at du ikke kjøper en gammel co2 pistol - men heller kjøper en ny trykkluft pistol. Twinmaster feks er et godt alternativ om du vil ha en grei pistol som ikke koster skjorta -:)

 

http://www.villmarksbutikken.net/d4WATgtrG00.24.idium eller hos BørseLars http://www.borselars.no

 

Ellers blir vel min Steyr LP10 til salgs om 40 år...

Link to comment
Share on other sites

takk for serriøse og gode svar :)

jeg føler jeg ble litt klokere :) så da er det bare å bestemme seg. jeg har netopp meld meg in i pistolklubb så der kan jeg kansje finne noe brukt :)

 

ellers kan det jo hende jeg venter 6mnd og kjøper meg en 22.

 

Ellers blir vel min Steyr LP10 til salgs om 40 år...

 

kan ikke du howgster ta kontakt om 40år da, så kan vi jo diskutere litt pris :):oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en Compact som jeg kan vurdere å selge. Pistolen går meget godt, men du må spenne for hvert skudd. Anatomisk skjefte. Ubetydelig brukt.

 

Hvis du skal gå for en dyrere pistol, så ville jeg muligens ikke vurdert Co2. Dette fordi du kan få forskjellig hastighet ved temp. forskjeller..

 

Ville da vurdert en pistol beregnet for trykkluft fylling.

Link to comment
Share on other sites

Joda -:) om dem ikke har laget en klasse for veteran 99+ så skal jeg gjøre det

 

Det fine med en luftpistol er at du kan trene nesten hvor som helst - i stua, kjeller osv og du må ikke ha 10 meter... Korrekt sikte, avtrekk og gjennomføring kan utmerket trenes på kortere hold - og en 10'er er en 10'er .. -:) Så når du etterhvert kjøper en god .22 konkurransepistol har du et godt grunnlag

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tar denne tråden opp igjen da jeg lurer på det samme stort sett. Har i lengre tid fundert på om jeg burde investere i en skikkelig match luftpistol . Har vel kommet fram til at dette burde jeg ha gjort for lenge siden :) De virkelig gode gutta i presisjonsgruppa vår påstår at dette er den beste treningen, og noe man får god nytte av i de andre programmene også. Men hva bør jeg kjøpe ? Har lyst på noe skikkelig og for en gangs skyld skal jeg kjøpe nytt og ikke brukt.Hvis jeg ikke ramler over ett "røverkjøp" da. Morini 162 El, Steyr LP10 og Walther LP300 er vel gode kandidater ? Pardini K2S er kanskje i samme klassen ? Bør jeg være fremtidsrettet og kjøpe 5 skudds ? Bør jeg kjøpe med elektronisk avtekk eller er mekanisk like godt ? Det skal nevnes at det er mange som anbefaler Morini 162 El , men det er greit å få litt impulser utenfra klubbmiljøet også før man svir av en 10-15k :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis formålet er å trene hjemme, er en 5-skudds tingen. Steyr LP50 (importør: Børselars) og Feinwerkbau P58 (Holstad våpen) er de eneste jeg har funnet av den sorten (hvis man vil ha konkurransekvalitet). Steyren kan fås med 1-kilos avtrekk (bra for trening). Skiver beregnet for luftrifle på 10 meters hold passer fint for luftpistol på 4-5 meter. Moroa kommer fort på mellom 10 og 15000 kr., men du verden så gøy det er :D. 50 eller 100 skudd pr. dag tar ikke rare tiden når du kan gjøre det hjemme, og denslags synes på resultatlistene.

 

Hvis formålet er å konkurrere i luftpistol, er det like bra med en ettskudds, og den er lettere å få tak i på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

solgte i dag min baikal izh-46m på finn. Dette er en veldig bra pistol til både konkuranse og trening. den går ikke på gass. det var fullt justerbart avtrekk og anatomisk grep. presisjonen var utmerket.

Link to comment
Share on other sites

LP10 - ettersom den har stillbar skeftevinkel, og lav kjernelinje. Den har riktignok mekanisk avtrekk men jeg det gir bedre kontroll en elektrisk - men for all del dette er et spørsmål om hva man liker- har hatt walther og morini tidligere men Lp10 er nok min favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...