Jump to content

22-250 AI


smevik

Recommended Posts

Jeg har en Howa 22-250 som jeg egentlig aldri har fått til å gå spesielt godt, og nå begynner nok løpet å si takk for seg uansett. Jeg går og sysler litt med tanken på å bytte løp i den børsa. Det store spørsmålet er hvilken twist og løpslengde jeg skal ha. Dagens løp har 1:14, men jeg vil gjerne har muligheten til å skyte tyngre kuler, gjerne opp mot 90 grain. I tillegg tenkte jeg å ta steget opp til 22-250 AI. Derfor tenker jeg at 1:9 må være et bra tall. Jeg regner med at jeg kan skyte helt ned i 50 (og kanskje 35) grains med det uansett.

Jeg ser litt på løp av Hart. De kan levere lengder opp i 30"

Børsa skal brukes til papp og stål på litt avstand, redusere kråker til atomer, og et og annet rådyr. Børsa blir uansett ikke noen mobil sak, og kommer nok mest til å bli brukt i umiddelbar nærhet av bilen.

Jeg er klar over at det er andre kaliber som nok passer bedre til kulevekter opp mot 90 grain, men det er noe med det å ha et kaliber som forstøver kråker.

 

Er det noen som har innspill på rifletwist og løpslengde? Er det bare jåleri med 30" pipe? Jeg kan nevne at jeg i tillegg har lyddemper til den, så den kommer til å bli ENDA lengre. Det er jo lettere å kappe et alt for langt løp, enn å sveise på en forlenger på et kort et..

 

I følge QL burde jeg klare i overkant av 900 m/s med en 90 grains kule.

Link to comment
Share on other sites

1:9 twist holder til 75gr kuler, til 90gr vld kuler, sies det at du må helt opp i 1: 6.5 twist.

En artikkel som er værdt og lese http://www.accurateshooter.com/cartridge-guides/22-250/

Litt rart at du ikke har fått howan til og levere, jeg har en tilsvarende ( varmint utgaven) som samler utmerket efter godt over 2000 skudd.

Min liker spesielt godt Nosler bt 50gr med 34gr N-140 bak, samler fremdeles 10 skudd på 7 til 9 mm vis jeg gjør jobben skiklig (og det er jo slettes ikke altid)

Til papp og stål, og også til rådyr ville jeg vudert nøye og bytte til 6xc isteden. Så får en heller risikere at kråkerestene er nærmere sandkorn en støv.

Link to comment
Share on other sites

Til papp og stål, og også til rådyr ville jeg vudert nøye og bytte til 6xc isteden. Så får en heller risikere at kråkerestene er nærmere sandkorn en støv.

Den har også vært inne i loopen, men det er en kompis som allerede har det. Da er det jo ikke noe morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...