Jump to content

Tuning av Browning High-Power


Snapphane

Recommended Posts

Jeg har en Browning HP 9 mm som aldri har gått godt. 40 cm spredning på 25 meter er ikke noe særlig å skryte av. ( To hender med anlegg)

Pipa så noe rufsen ut, og etter inspirasjon fra George C. Nonte's "Pistolsmithing" ( side 372 - - ) fant jeg på å "line" opp pipa, altså bore opp den originale og erstatte med hjemmelaget innmat. Som tenkt, så gjort. Det er temmelig tynne saker å handtere, hadde nesten ikke tørt det hvis ikke Nonte hadde gått foran og brøyta løypa. Det er jo slik med pistolpiper av HP og 1911 type, de blir også utsatt for krefter fra utsiden, ved at de under skuddløsning er ophengt i sine to låsespor. Men prøveskytningen gikk bra, alt funket som det skulle. Untatt presisjonen. Riktignok krympet 5 skudds samlingen til rundt 25cm, men det er jo også langt under pari. Så mitt spørsmål er - har noen erfaring med videre "tuning" av denne type pistol ? Det finnes jo hele avhandlinger når det gjelder Colt Govt. Kanskje noen kammerherrer sitter på gode råd ?

Link to comment
Share on other sites

Dårlig respons? Vel, kanskje ikke kjent som noe presisjonsinstrumen. Men jeg liker den. God ergonomi og balanse for et tjenestevåpen. Restaurerte en fra ytterst til innerst en gang. Ble riktig fin men jeg tror eieren gav dem opp som felt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et eksemplar som går svært godt, men jeg har ikke gjort arbeidet selv. Det jeg vet at børsemakeren gjorde den gangen (for 15-20 år siden) var å presse sleiden samme fra sidene slik at den ble for trang for rammen og løpet, deretter gjorde han hele tilpasningsarbeidet fra bunnen av slik at det ikke finnes slark noe sted.

Avtrekket ordnet jeg selv. Det som er gjort der er å fjerne magasinsikringen og polere alle glideflater. Avtrekket er tungt, ~2.200g, men helt rent.

Nicket mitt sier vel noe om hvilket forhold jeg har til den pistolen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...