Jump to content

kal 223 og vind ?


krunern

Recommended Posts

Var på skadegåsfelling, og brukte eiga rifle i kal 308 med heilmantel 110 grains. Gjekk etter kvart over til ei rifle i 223 med barnes x. Rifla var en blazer og var nydeleg å skyte med. Men på hold på 150-200 m var tdet nokre uforklarlege bom....Er dette kaliberet svært utsett for vind..? (Lånte børsa i 223..)

Link to comment
Share on other sites

Er dette kaliberet svært utsett for vind

Det er ene og alene avgjort av kulevalget. Mange 223-kuler har dårlig BC og vil være "utsatt for vind", men det er noe alle kuler er. 110grs kuler i 308 vil neppe ha ekstremt høy BC de heller så jeg lurer på om denne er dødt løp?

Om du spesifiserer kulene dine litt bedre, vekt og type, så kan man jo svare bedre.

 

Selv bruker jeg både 308 og 223 regelmessig, 223 med 80gr Amax, og 308 med 155gr Scenar eller Berger VLD. Jeg har bommet mange ganger med begge, men aldri uforklarlig :wink: . Det har vært bommer til vind - feil vindbedømming, senest på en rev i forrige uke :oops: , på 270m. Det var forresten med 308. Jeg satt inne i skogen, og reven gikk ute på ei svær myr - rotårsak til bom = for travelt -> dårlig bedømming av variable. Lærdom: travelt = ikke skyt.

Bommer flest er likevel rett og slett dårlig skyting, dårlig støtte, dårlige avtrekk, osv.. mangel på trening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

308 kula veit eg lite om namn og nummer. Den er rund-nasa, og går utruleg godt, også på lange avstander. Men sleit litt med at gåsa letta sjølv etter treff.

223 kula var barnes vortex 55 grains. Den "drap" svært godt, men som sagt nokre uforklarlege bom, og eg fekk altso testa dette...kom heime med skiboksen full av gås.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

rundesede 110gr kuler i 308 har BC under 0.2, 55gr Barnes TSX har 0.2 bra nøyaktig... Forskjellen er iallefall så liten at det neærmest er utenkelig at du skulle se den på 200m, og dessuten i fordel 223-kula. Sorry :wink:

Hvor mye blåste det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

senest på en rev i forrige uke :oops: ,

 

Skal ikke "ta" deg på noen måte, men av nysgjerrighet, hvor er det du jakter rev nå? ;)

 

Hva gjelder tråden så er M67 mannen å høre på hva gjelder 223.. :) Men min personlige erfaring er at med 55gr v-max er ikke kula spes utsatt for vind... Vet ikke om den har spes god/dårlig bc, men har testet mye på bane i forskjellige vindforhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...