Jump to content

Foldestokk i Norge


Krs10an

Recommended Posts

Som Rausheim skriver, 84cm med innfelt/innslått kolbe.

Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Dette gjelder kun for rifler. På hagler er det fullstendig verboten.

 

Husk at om du har lyddemper, munningsbrems/rekylbrems eller "flash hider" så teller ikke disse på verken totallengde eller løpslengde. Da måler du fra ytterst på pipa med demperen/bremsen skrudd/tatt av.

Link to comment
Share on other sites

Aha.. Ja, vet det er totalforbud på hagler, men prata med Midway om å skaffe en slik i dag, og de sa det ikke var noe forbud på det(rifler), men man vet jo aldrig. Da er det bare å finne frem målebåndet da, og se om det blir bestilling :) Takker for raske svar

Link to comment
Share on other sites

Siden Mini-14 allerede er ei kort og grei rifle fra før, så kan du jo gjøre som jeg bruker på mine jaktvåpen: Kjøp deg ei Magpul sling MS3.

 

Du har hendene fri og du drar kun i en tråd for å frigjøre våpenet, selv om det er ganske fritt fra før :-)

Link to comment
Share on other sites

Siden Mini-14 allerede er ei kort og grei rifle fra før, så kan du jo gjøre som jeg bruker på mine jaktvåpen: Kjøp deg ei Magpul sling MS3.

 

Du har hendene fri og du drar kun i en tråd for å frigjøre våpenet, selv om det er ganske fritt fra før :-)

 

 

Hvor kjøper du disse?

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt da det er i samme gate. 84cm-regelen gjelder vel ikke brekkvåpen som kan foldes dobbelt? Våpenet må vel være minst 84 cm i skytbar sammenstilling? Har sett ei beretta foldehagle som var ombygd til brekkrifle, og den var iallefall fin sekkbørse.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha lovhenvisning kan jeg ikke tenke meg at dette er en problemstilling med brekk(rifle)våpen. De fleste kipplauf'er kan vel (de)-monteres på noen sekunder hvoretter alle deler er langt under 84cm. Dersom dette er et problem vil det også fort kunne bli en diskusjon rundt diverse takedown-rifler etc. Det tar meg ikke heller mange sekunder å dra ut min Blaser R93 av sekken i to deler og skru på løpet; men den er ikke ulovlig av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

84 cm reglen gjelder når våpenet er montert i funksjonel tilstand, fra kolben til enden på pipa. om det er festet lyddemper son kan tas av og på skal den av, enerste måten en lyddemper kan annses å være endel av våpenet er om den er permanent festet til pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...