Jump to content

Hagle løp, langt eller kort?


Hingsten

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på om noen har et godt svar på hvor mye lengden på hagle løpet har og si for hastigheten. Når man ser på konkurranse hagler (Trap, skeet, sporting) ligger jo de ofte på 71, 76 og 81 cm. Her har jo ikke hastigheten så mye å si, men balanse og "sving" i hagla. Smaksak! Men en jakt hagle ligger oftest fra 71 cm og ned mot 50 cm. Ser jo korte kombier/drillinger med løp på 50-57 cm, lurer på om man får like mye effekt ut av et så kort løp. Kommer vel ann på hastigheten på kruttet osv.

 

Noen som har noe å melde?

Link to comment
Share on other sites

Hagle blir ladet med hurtigbrennende krutt slik at lengden på løpet ikke har så veldig mye å si for hastigheten. Tunge ladninger med stål, hevishot eller lignende blir ladet med litt langsomere krutt og med slike ladninger kan lengden ha litt å si. En annen ting er hva en definerer som forskjell. 5m/s eller 50m/s? Forskjellen med hagle ligger nærmere den første en den siste. Forskjellen er ofte større mellom ulike løp/choker en mellom ulike lengder.

Når det kommer til ballanse, vekt, siktelinje osv har derimot løpslengden mye å si. De fleste skyter best med et løp av en hvis lengde. Det er derfor trapphagler ofte har ganske lange løp. Jeg personlig trives best med hagler med løp på ca 70cm.

En annen ting å tenke på er at en halvauto i praksis vil bli lengre en SxS eller O/U med samme løpslengde p,g,a at mekanismen på en halvauto fører til at løpet starter lengre fremme på halvautoen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Johs..

 

Takk for svaret, vurderer en kort hendig kombi. Men den har bare løpslengde 50 cm er litt skeptisk til det!

Har fra før en drilling med løpslengde 57,5cm har ikke hatt noen negative opplevelser med den. Men vi snakker jo om 3 tommer kortere løp! Blir jo helst tunge ladninger med tungstein, siden jeg jakter mye rådyr.

 

Kanskje jeg bare tar sjansen og handler, går jo alltids ann å selge den igjen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en test av dette i ett våpenblad for noen år siden, utført av en av de kjente skribenter. Her ble påstandene om at lange løp gav høyere utg.hastighet tilbakevist med målinger. Faktisk var det slik at korte løp gav litt raskere utghastighet, men dett var helt minimalt og uten betydning.

Langt løp på bane og kort løp på jakt, sier nå jeg.

Løp og kjøp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Johs..

 

Takk for svaret, vurderer en kort hendig kombi. Men den har bare løpslengde 50 cm er litt skeptisk til det!Har fra før en drilling med løpslengde 57,5cm har ikke hatt noen negative opplevelser med den. Men vi snakker jo om 3 tommer kortere løp! Blir jo helst tunge ladninger med tungstein, siden jeg jakter mye rådyr.

 

Kanskje jeg bare tar sjansen og handler, går jo alltids ann å selge den igjen!

 

Jeg har sjøl en kort kombi på rundt 50 cm. løp. Kaliber 12/70 og 222, så den er jo ikke akkurat grovkalibra da men..... Jeg har ikke finni noen ulemper med den ihvertfall. Rådyra datt tvert, og fugl likeså. En orrhana datt på så altfor langt hold, men sånn er det da man er ung og uerfaren på avstander, særlig da det haster, for jeg støkka jo fugl'n :oops: Det var i 1986. Da var jeg 12 år, og hadde nettopp fått den av foreldra mine. Gjett om jeg var stolt :D

 

Nå skal det sies at jeg har ikke brukt den på maaange år, siden jeg har o/u til fugljakt, og 6.5x55 til rådyrjakt.

 

Lykke til med valget, men du skal ikke la deg hindre av at løpet er kort, hvis du liker våpenet :D8)

Link to comment
Share on other sites

Har en Yildiz med kort løp, 66 cm. Angret på at jeg ikke valgte den med 71 cm, som var alternativet. For meg virker det som om børsa ikke får god nok balanse for meg, så legger litt av skylda på hagla for at jeg bommer for mye på fuglen (ca 99 % av skylda - for skytteren er det selvfølgelig ingen feil på :wink: ...). Føler det hadde vært bedre om den hadde vært litt mer framtung. Mulig det kan ha noe med at den bare veier 2,7 eller 2,8 kilo og. Har prøvd kompisens Sabatti med lengre løp og en ekstra halvkilo, og den passet meg bedre på leirduene i hvertfall. Men det er jo kjekt å bære på en halvkilo mindre da. Og med min treffprosent på fuglen, så slipper jeg jo å bære tungt hjem og...

 

Kombien min har 56 cm løp (tror jeg), men den passer meg faktisk bedre likevel. Rifleløpet gjør den tyngre foran, og hele ekvipasjen blir jo mye tyngre enn hagla. Føler at den blir mer stabil med mer tyngde. Finner i hverftall lett igjen fuglene jeg sikter på i kikkerten. Har prøvd å gjøre det når jeg har sittet på beverpost og endene suser forbi på ganske nært hold, selvfølgelig uten å skyte da. Har ikke fått prøvd den på leirduebanen enda, men har godt håp om bedre resultater enn med hagla.

Link to comment
Share on other sites

Hei Johs..

 

Takk for svaret, vurderer en kort hendig kombi. Men den har bare løpslengde 50 cm er litt skeptisk til det!

Har fra før en drilling med løpslengde 57,5cm har ikke hatt noen negative opplevelser med den. Men vi snakker jo om 3 tommer kortere løp! Blir jo helst tunge ladninger med tungstein, siden jeg jakter mye rådyr.

 

Kanskje jeg bare tar sjansen og handler, går jo alltids ann å selge den igjen!

 

Hvorfor vurdere kombi når du fra før har selve Rolls Royce våpenet for rådyrjakt?

Drilling, ingen over, ingen ved siden, sier nå jeg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...