Jump to content

Lomsdal-Visten


Thomas

Recommended Posts

Hei

Er det noen av folket her inne som har vært på småviltjakt/fisketur i Lomsdal-Visten nasjonalpark?

Planlegger en tur dit i september, men aner foreløpig ikke hvilken del av parken jeg drar til...

Alle tips om stort og smått mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet noen bøker om området, har selv kun jaktet elg i området. Kan råde deg til å lese boka Lomsdal-Visten som kom ut for ei stund siden, der var det mange gode skildringer av fisketurer i nasjonalparken. (tror det var samme forlaget som ga ut lars monsen bøkerne)

Link to comment
Share on other sites

Brønnøy Jeger og Fiskeforening selger småviltjaktkort for Lomsdal/Strompdalen sørøst for nasjonalparken og fiskekort for laks og ørret i Lomsdalselva på eiendommene til Helgelands Kraftlag med innfalport fra Storbørja eller fra Langfjorden.

 

Mesteparten av parken ligger vel i Vevelstad kommune og jeg er ikke sikker på hvordan det har vært med jaktkort der da jeg tror det meste av landområdene i parken har vel vært i privat eie.

 

Vet ikke i skrivende stund hvordan det nå er med jaktkort i selve parken, mulig det nå er nok å kjøpe statskort...

 

Prøv å søke på nasjonalparken "Lomsdal-Visten" og se hva du får frem så kan du poste det her, det kan også være verdt å søke på "Bønå" de leier ut hytter/kåter inne på fjellet og solgte vel muligens jaktkort på sine områder før det ble nasjonalpark.

 

Lykke til... :D

 

Edit: Tok frem ett kart jeg kjøpte i fjor som heter "Jakt- og fiskekart for Helgeland og salten" utgitt av Statsskog, kjøp det. Det viser at alt på Grane og Vefsn sin side er statsgrunn og dekkes av Statskort, men Brønnøy og Vevelstad er 80% av landet på private hender, bare 2små områder som er eid av staten, adresse til alle kortselgere er listet opp i dette kartet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...