Jump to content

Trenger noen tips til rens/ettersyn av mauser m98 og 22lr


vestlandsjeger2

Recommended Posts

Var på skytebanen for å skyte pålagte treningsskudd i går og for å lufte salongen litt.

 

1. Mauseren min klikket for første gang. Jeg brukte riktignok en ammunisjon jeg ikke har brukt tidligere, men i starten hadde jeg klikk på 8 av 10 skudd. En av "gamlekara" på skytebanen åpnet opp sluttstykket mitt og konstaterte at det trengte rens umiddelbart. De hadde ikke noe å rense eller olje med der så vi tørket av med litt papir. Da hadde jeg bare 20-30 % klikk etterpå. Men her må gjøres noe. Det så ut som om det var gris ( lignet på hjullagerfett) på fjæren. Har sett litt på youtube og ser hvordan det gjøres. Men det jeg lurer på er med hvilke oljer og løsemidler?

Jeg tenker; Legge sluttstykke i en isboks med lampeolje, vaske den med oppvaskbørste, tørke og sette inn med en olje? Kammeret bør også smøres, hva bør en satse på her? (sluttstykke kunne godt glidd litt lettere)

 

2. Marlin mod 60-22lr.

Det er en halvauto salongrifle. i går viket ikke utkasteren og flere skudd kilte seg i kammeret og måtte stakes ut, her har jeg også funnet hjelp på youtube og dette er vist vanlige problem på skitne og neglisjerte våpen. slike som mitt.... samme fremgangsmåte som over? men hvilken olje?

 

Jeg bor i Bergen og tenker meg ut og handle det jeg trenger. Har XXL det jeg skal ha ?

 

 

Så det koker ned til at jeg lurer på hva jeg skal smøre med.... og om noen ellers har noen røvertips når det kommer til mauser så er jeg takknemmelig.

Link to comment
Share on other sites

På Mauseren ville jeg brukt litt Ballistol el. lignende for å fjerne olja i sluttstykket. Hoppe's No. 9 eller Break-Free CLP funker godt til å fjerne skitt og slam i kammeret. Styr unna ting som Remington RemOil som har mye vann som fører til at ting kan ruste om du ikke fjerner det helt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en Mauser begynner å klikke ligger det mye gammel møkk inne i sluttstykket. Jeg vil foreslå å legge turen innom en fargehandel og kjøpe med en flaske isopropanol, den løser fett og andre avsetninger effektivt samtidig som den er skånsom mot underlaget. Gjør en feltmessig adskillelse av sluttstykket og la delene ligge en time eller to i isopropanolen, gå deretter løs på dem med en stiv tannbørste eller tilsvarende. Deretter tørker du med tørkepapir og lar resten dampe ut - det tar ikke mange sekundene.

Siden du har tenkt å handle på XXL - denne oljen er godt egnet både innvendig og utvendig på sluttstykket: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-pusseutstyr/pusseutstyr/tg-vaapen-olje-30ml-blister-pakke-1060662, og disse http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-pusseutstyr/pusseutstyr/tg-vaapen-olje-wipes-1060664 er et enkelt og greit hjelpemiddel for å beskytte utvendige flater.

Send meg en PM hvis du vil ha assistanse.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vekket ørten gamle militære rifler fra depot-dvale har jeg funnet ut at det beste middelet for å fjerne forhistorisk, inntørket våpenfett og kosmolin er god, gammeldags stekeovnsrens. Bremserens/lynol funker også bra - utendørs.

 

Det greieste å gjøre her er å plukke bolten fra hverandre, man trenger ikke noe mer verktøy enn en plankebit som mothold for en Mauserbolt. Etter avfetting kan man like gjerne bruke en silikonbasert tørrsmøring som ikke trekker til seg dritt på samme måte som olje. Jeg har hatt gode resultater med Hoppes tørrsmøring på sprayboks. Hvis man vil smøre med olje så er det bedre å bruke en ren smøreolje enn f.eks CLP eller tilsvarende flerbruksprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at du har standardbolten med 3-pos. sikring.

 

IMG_1337.JPG

Sett sikring i midtre stilling

IMG_1338.JPG

Trykk inn knappen og skru ut muffe+tennstempel

IMG_1339.JPG

IMG_1340.JPG

Dette er hva Thor snakket om. For å få tennstempel, fjær og tennstykke ut av muffa må du legge vekt på den og SNU tennstykket 90 grader. Så drar du den opp.

IMG_1341.JPG

Jeg pleier å bruke venstre hånd til å trykke ned. Bruk sikringen som en fordel her og press muffen så langt ned at du kan vri tennstykket.

[important]OBS! Klemfare! Spesielt ved montering etterpå kan denne klemme deg om du får litt av hånda mellom muffe og tennstykke.[/important]

IMG_1342.JPG

Her er den vridd 90 grader. Dra den rett opp.

IMG_1343.JPG

Muffe.

IMG_1344.JPG

Trykk inn "knotten" og bruk en negl, patron, spiker, blyant etc til å vippe tappen ut mot midten av muffen

IMG_1345.JPG

Demontert. Selv tok jeg ikke av utdrageren og ringen da det er et sant helvete å få av og på.

IMG_1346.JPG

 

[edit]Thor var litt kjappere enn meg :wink:[/edit]

Link to comment
Share on other sites

Til det bruker jeg en annen metode; stokk og låskasse m/løp i hver sin svarte søppelsekk type stor i sola noen timer. Stokken demonterer jeg helt (fjerner skruer, bolter, metalldeler, kolbekappe, fjører og lignende) og på låskasse/løp fjerner jeg alt (avtrekksmekanisme, fjører og skruer, underbeslag osv).

¨

Når du åpner så renner det noen deciliter væske ut, samt at det lukter friskt av grease, kosmolin og kruttslam etterpå 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...