Jump to content

1911: Historie om skifte av MSH (fjærhus)


Doppelganger

Recommended Posts

Kjøpte en Kimber her forleden.

Pen pistol, men én detalj trekker helhetsinntrykket ned i sølen fortere enn det tar å tømme magasinet mot en helfigur: hovedfjærhuset (main spring housing) er laget av plast :shock:

 

normal_k7.jpg

Det kjipe originalhuset, for anledningen løslig isatt.

 

Litt mysing på diverse amerikanske fora antyder at de fleste (alle?) Kimbere leveres med plast fjærhus, at Custom Shopen deres selger erstatninger i stål, og at det er vanlig å være så fornærmet over Kimbers praksis at man heller kjøper et annet merke fjærhus. Således bestilte jeg et Ed Brown "Snakeskin" hos Midway:

 

normal_k6.jpg

Ed Brown-huset, for anledningen løslig isatt.

 

Det er egentlig veldig enkelt å skifte fjærhuset på en 1911; banke ut en pinnebolt og fjærhuset kan skyves ned og ut i det fri. Jeg visste på forhånd at cluet er å holde grepssikringen inne mens fjærhuset er ute, men jeg hadde ikke helt klart for meg hvorfor det var så viktig. Det skulle jeg snart finne ut ...

 

Skiftet gikk som fot i hose, pistolen ble befridd for plastikk, og plastikken ble befridd for hanefjær. Hanefjæren ble så montert i det nydelig maskinerte Ed Brown-huset, som på sin side smatt på plass i Kimberen med perfekt passform. Alt så ut til å være plug & play inntil jeg skulle sette på sleiden, den stoppet mot bolten som grepssikringen skyver opp gjennom rammen:

 

normal_k4.jpg

Den lille knotten til høyre skaper problemer

 

Etter litt om og men fant jeg ut at Ed Brown-huset har litt mere gods i bakkant, noe som medfører at grepssikringen ikke kan beveges langt nok bakover til å senke bolten, slik at sleiden kan skli på plass:

 

normal_k3.jpg

Ed Brown er tykkere der grepssikringen ligger an

 

 

Mens jeg fant ut hva problemet var presterte jeg å tillate at grepssikringen ble beveget bakover uten at fjærhuset var på plass. Det resulterte i at det trehodede trollet som bor inn 1911-er vred seg løs og landet på bordet, mens alle de andre smådelene så ut til å leve sitt eget liv, uavhengig av hverandre. Ting grep om seg, og etter å ha kjempet en lang og bitter kamp med sikringsfløyen fikk jeg endelig demontert grepssikringen og hanen:

 

normal_k2.jpg

Slaktet Kimber

 

Det gikk forbausende lett å sette sammen igjen svineriet, og først da alt var på sin vante plass begynte jeg å se om jeg kunne fikse samarbeidsproblemet mellom grepssikring og fjærhus vha. en fil og litt muskelkraft. Det gikk greit, sleiden smatt på plass med Mr. Brown montert. Problemet var bare at jeg ikke kunne spenne hanen - jeg hadde nok engang prestert å uroe den fordømte bladfjæren :shock:

Det var da jeg fant ut at den bladfjæren kan plasseres riktig uten annen demontering enn å ta av fjærhuset :o Det er ikke engang særlig vanskelig.

 

Så nå er alt på plass og ser ut til å fungere som vanlig.

 

normal_k8.jpg

Alt på plass

 

Edit: Skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

trikset er og fjerne tommelsikringen før man fjerner MSH, da slipper man at dette henger seg opp og forårsaker problemer med og få tommelsikringen i rett stilling for og dra den ut.

 

Pen Pang er det ihvertfall, og den nye MSH'en tar seg meget bra ut. Går og vurderer et par hobby-børsemaker forandringer på colt'en min og (ikke noe drastisk som kan herpe den vel og merke)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...