Jump to content

Erfaringer med .243Win i M89?


SSamiK

Recommended Posts

Har noen erfaring med .243Win i Mauser M98?

Funnet en par tråder der det står at dette skal fungere, men hvor godt fungerer det?

Er det f.eks problemfri mating?

 

Har veldig liten greie på kalibre, rifler og sulamitten rundt. Jeg skyter og jakter, nerder veldig lite med tekniske detaljer på våpen så om spørsmålet er dumt får dere bare unnskylde meg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

243 er en god del kortere enn en 308 og er i mange tilfeller ett sant H å få til problemfri mating i ei 98 kasse. 243 i 98 er omtrent samme forholdet som 6BR i 700 Sa og det er alt annet enn enkelt.

 

For å få en 6mm kule i ei lang kasse er en 240 Wby/6mm-06 gode valg. En 6mm - 06 er rimelig enkel å få til også. 25-06 hylser necket ned ørlite = ferdige hylser. Putt inn ei 1-8,5/9 snurr pipe å skyt 80-105grs kuler i bra hastigheter, gode balistiske egenskaper og med god gjennomtrening på rådyr

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. 240 Wby kan jo kanskje være aktuelt, men virker litt hissig. Leter etter noe som passer til toppfugl, rev og kanskje rådyr. Har vurdert 6,5x55, men frister med noe som ikke er riktig så tradisjonelt, men som samtidig finnes i fabrikkladet. Lader ikke selv, og skyter ikke nok til at jeg har vurdert begynne med det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm.. nei, den er kanskje ikke det. Har 30-06 nå, og syntes ikke det er optimalt heller. Noen gode tips til hva jeg burde vurdere? Noen krav står i forrige posten min:

Leter etter noe som passer til toppfugl, rev og kanskje rådyr. Har vurdert 6,5x55, men frister med noe som ikke er riktig så tradisjonelt, men som samtidig finnes i fabrikkladet. Lader ikke selv, og skyter ikke nok til at jeg har vurdert begynne med det.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...