Jump to content

Hjortebørsa i 7-08AI


hopmark

Recommended Posts

God dag.

 

Har aldri prøvd å skyteforme hylser før, så er det noe tips å triks med det? Noe man bør passe på?

 

Klarer man ikke å presse vanlig 7mm-08 til 7mm-08 AI i ei helpressings die?

 

Hopmark

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I og med at AI'en har en slakere brystvinkel og større volum enn originalpatronen går det nok ikke å presse om..der må en utblåsing til ved f.eks. skyteforming.

 

Enkelte snakker varmt om å smøre patronene med noen form for smøremiddel foe å få mere jevn forflytning av godset ved skyteforming, men i tilfellet standardpatron>AI er detvanligvis helt kurant å forme ved å skyte en standardpatron i et AI-kammer..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid like beint frem å skyteforme i et AI kammer. Det man skal være obs på er om hylsa har nok støtte i forkant slik at den ikke blir trykt inn i kammeret av tennstempel og deretter bakker ut igjen under avfyring. Dette vil medføre bruddanvisning i hylsbasis. For å lette på problemet anbefales det å smøre hylsa så den ikke skal klebe. Jeg ville sjekket ei hylse etter avfyring, særlig ville jeg sjekket tennhette, viser den tegn til avflating, har man dette problemet. (jeg har alltid sett dette). Ta ut tennhette og studer den, har den antydning til soppform?

 

Min prosedyre innebærer å utvide halsen med en expander, feks .30 i ditt tilfelle og så size halsen ned igjen akkurat så langt at du kan kamre hylsa med litt makt. I tillegg settes kula til full bomkontakt.

Å skyte fabrikkammo uten videre tar jeg ikke sjansen på, jeg har gjort det med 6,5x55 og 30-06 men så tegn til at hylsa hadde for stort spill i begge.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måten å lage 7-08 AI hylser på er å ta 308 hylser size dem nok til at hylsa kamrer på liksom skulderen du får på halsen. Sørg for at hylsa kamrer trangt ved første gangs skyting. Har fungert som snus i alle AI'ene mine. i 7-08 har jeg best erfaringer med Win hylser. De er tynnere og jevnere i veggene enn remington sine. Remington hylser må som regel både sorteres etter veggtykkelse og de fleste må dreies halser på for å ikke bli for tykke etter ompressing.

Lapua 308 messing er beste som er - men er tykke og tunge og siden jeg har kraftig avversjon mot dreing av hylsehalser etter ett Dakota prosjekt som var helt for J**** for å få hylser til skal det idag svært mye til før jeg gidder det

 

Best resultat i skyteforming har jeg fått med middels raske krutt og litt tunge kuler. Pistolkruttene har jeg personlig dårlig erfaring med da det krever ett vist trykk for å få perfekte hylser og krutt som varierer kraftig i trykk har ikke produsert jevne nom hylser i mine våpen.

 

3000 f/s i ei 20" pipe med ved å lage en AI av en 7-08 høres for å si det forsiktig veldig optimistisk ut. Med all respekt for Mr Jarrett så tror jeg veldig mye av det du får i tillegg av utgangshastighet der kommer av beinhardt trykk ikke økt hylsevolum. 7-08 har liten kon i hylsekroppen og det er forsvinnende lite du oppnår ved å "Ackleyfisere" den. I 6,5, 30-06 og ikke minst 375 er en AI en enkelt måte å få en god del ekstra volum 8 -10%. I 7-08 antar jeg uten å ha målt at volumøkningen er under 5% og du oppnår kanskje 3% økning i hastighet med samme trykk. Om det er verdt alt ekstra bryet må du bestemme selv

 

Jeg har i min 48 cm pipe ca 840m/s med 140 AB og rett under 800m/s med 154 IB med URP som er det kruttet jeg har fått best hastigheter med uten at trykket stikker til himmels.

 

Om jeg skulle gitt deg mitt beste råd om du vil ha ok hastighet og fart i en 7mm i ei kort kasse = 7 RSAUM. At den i tillegg er en std patron gjør det jo bare veldig mye enklere for deg

Link to comment
Share on other sites

3000 fot`s hastighet med 140 grs kule i 7mm 08 AI tror jeg du kan se langt etter . I alle fall med 20" pipe . Det er hastigheter som du kan oppnå med 284 Win , og kansje med 7x64 . Ville vel regne med 2850 fot i beste fall . :winke1:

 

 

The 7mm-08 Ackley Improved has been very popular with us for many years. Most importantly, it provides high end .280 Remington performance in a short action receiver. Most of our 7mm-08 Imp. rifles have a fairly short barrel, usually no longer than 20”, yet we get an honest 3050 f.p.s. with a 140 gr. bullet, and 3150 feet per second with a 120 gr. The original .308 case has been transformed into many kinds of nice cartridges. I believe that the 7mm-08 Ackley Improved is at the top of the heap. We have tuned several for 160 gr. Nosler Partitions for African hunts and hear nothing but praise for their performance. Bullets striking animals at 100 to 200 yards at 7mm-08 velocities will show perfect performance every time. Perfect for whitetail, it is one wildcat that deserved to be born! I like its performance, which is best with a 20” barrel.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måten å lage 7-08 AI hylser på er å ta 308 hylser size dem nok til at hylsa kamrer på liksom skulderen du får på halsen. Sørg for at hylsa kamrer trangt ved første gangs skyting. Har fungert som snus i alle AI'ene mine. i 7-08 har jeg best erfaringer med Win hylser. De er tynnere og jevnere i veggene enn remington sine. Remington hylser må som regel både sorteres etter veggtykkelse og de fleste må dreies halser på for å ikke bli for tykke etter ompressing.

Lapua 308 messing er beste som er - men er tykke og tunge og siden jeg har kraftig avversjon mot dreing av hylsehalser etter ett Dakota prosjekt som var helt for J**** for å få hylser til skal det idag svært mye til før jeg gidder det

 

Best resultat i skyteforming har jeg fått med middels raske krutt og litt tunge kuler. Pistolkruttene har jeg personlig dårlig erfaring med da det krever ett vist trykk for å få perfekte hylser og krutt som varierer kraftig i trykk har ikke produsert jevne nom hylser i mine våpen.

 

3000 f/s i ei 20" pipe med ved å lage en AI av en 7-08 høres for å si det forsiktig veldig optimistisk ut. Med all respekt for Mr Jarrett så tror jeg veldig mye av det du får i tillegg av utgangshastighet der kommer av beinhardt trykk ikke økt hylsevolum. 7-08 har liten kon i hylsekroppen og det er forsvinnende lite du oppnår ved å "Ackleyfisere" den. I 6,5, 30-06 og ikke minst 375 er en AI en enkelt måte å få en god del ekstra volum 8 -10%. I 7-08 antar jeg uten å ha målt at volumøkningen er under 5% og du oppnår kanskje 3% økning i hastighet med samme trykk. Om det er verdt alt ekstra bryet må du bestemme selv

 

Jeg har i min 48 cm pipe ca 840m/s med 140 AB og rett under 800m/s med 154 IB med URP som er det kruttet jeg har fått best hastigheter med uten at trykket stikker til himmels.

 

Om jeg skulle gitt deg mitt beste råd om du vil ha ok hastighet og fart i en 7mm i ei kort kasse = 7 RSAUM. At den i tillegg er en std patron gjør det jo bare veldig mye enklere for deg

 

Takk for god veiledning :smile:

 

Skal ikke påstå noe som helst ang hastigheter, det får bli som det blir når jeg kommer igang, skal bli intressant å se.

Link to comment
Share on other sites

The 7mm-08 Ackley Improved has been very popular with us for many years. Most importantly, it provides high end .280 Remington performance in a short action receiver. Most of our 7mm-08 Imp. rifles have a fairly short barrel, usually no longer than 20”, yet we get an honest 3050 f.p.s. with a 140 gr. bullet, and 3150 feet per second with a 120 gr.

Vi ser hva de skriver - tror bare ikke på det :winke1:

 

Fysiske økningen i volum samsvarer ikke på langt nær med økningen i hastighet det annonseres med. Hastighet kommer ikke gratis - i hylser av sammenlignbar karakter fra ett normalt nivå og oppover får du ca 0,6x % økning i hastighet og mindre for hver % du øker kruttvolumet.

 

30-06 AI gir ca 8 % økning i volum i ei optimal kasse, men gir ikke mer enn 4-5% ekstra hastighet. Har samme forholdet i 375H&H og 375 Wby. 375 Wby er egentlig bare en 375 H&H Improved.

 

Skal ikke påstå noe som helst ang hastigheter, det får bli som det blir når jeg kommer igang, skal bli intressant å se

 

Vi følger med på fortsettelsen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er forbausende høye hastigheter det refereres til fra " over there " :overrasket: . Min erfaring med lignende prosjekter er at økt hastighet går på bekostning av økt kammertrykk . Betydelig økt sådan . At det går kan jeg tenke meg , men om det er å anbefale er noe annet . Vi følger spent med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da får jeg børsa straks i posten. Fikk mail fra børsemakeren igår og han hadde testet den litt. Hadde kun 150 gr Sierra tilgjengelig og fikk 2900fot med en dessj Norma 15. Også presisjonen såg lovende ut.

Så nå blir det litt testings frem til hjortejakta.

 

Bilder kommer så snart den er kommet.

 

Hopmark

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa kommet i hus :smile: Nok en gang flott jobb av Rafdal

 

IMG_0174.jpg

 

Nytt Lilja SS løp 1:10. 20" langt, fluta og gjenget for demper. Også montert ny bell & Carlsson stokk. Veldig god stokk.

Tenkte å få på min zeiss 6-24x56 kikkert, men ringene ble akkurat for lav, så høye ringer må skaffes til jakta. Har nå en duralyt 3-12x50 kikkert, helt grei, men ikke noe mere.

 

Fikk ikveld ladet og formskutt noen hylser. Så ut til å gå veldig greit det. Også presisjonen var veldig bra under formskyting. Holdt godt innerblinken på el.skivene på 100 metern.

Ladet nå 130grs Sierra Matchking med 43grs N140 og det gav 870m/s på kronografen. Ingen trykktegn med denne ladingen ihvertfall, så kan godt prøve meg med 1-1,5 grain mere også hvis jeg vil.

 

IMG_0173.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Slenger inn noen flere bilder av børsa. Fått testskutt litt nå, å alt ser ut til å bli bra.

 

IMG_0193.jpg

 

IMG_0194.jpg

 

Ser ut for at jeg har funnet en god ladning til jakta. 150grs Nosler E-tip ladet med en dose N140 og som gir en fart på 840m/s.

 

5 skudd på 100m med ei j.... flue. Ellers 4 gode skudd.

 

IMG_0197.jpg

 

 

Kanskje noen moderatorer flytter denne tråden til prosjekt?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...