Jump to content

Hjelp! Støping av sluker i SINK!


Xprez

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har funnet ut at jeg vil støpe sluken selv, som betyr så mye for meg. Denne har gått ut av produksjon for mange år siden og jeg finner ikke den i noen butikker. Derfor har jeg kommet frem til at støping er den eneste utvei.

 

Har funnet ut (det står ZN på selve sluken) at sluken er laget av sink og det er jo et metall som er lett og billig å få tak i. Ovnen er støpt og sinken innkjøpt og prøvd ut, men (!) et problem: Avstøpningen blir veldig porøs / sprø enkelte steder.

 

Er det noen her inne som har noen idé om hva jeg bør gjøre for å bli kvitt dette? Evt. er det noen andre metaller jeg kan blande inn i sinken, slik at legeringen evt. blir bedre og ikke så porøs?

 

Er på veldig tynn grunn her, da jeg kun har smeltet litt bly i det private selv.

 

EDIT: Bilder av ovnen, som er støpt i betong (i en stålkjele). Bruker en snudd støvsuger til å blåse luft inn. :=)

 

Her er den nettopp tent:

smelteovn1.JPG

 

Her er luften akkurat slått på:

smelteovn2.JPG

 

Her er det klart for å sette nedi digelen med sink:

smelteovn3.JPG

 

Meget varmt der inne:

smelteovn4.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange grader får du i ovnen din? Og hva har du laget form av? Jeg bruker blikkboks og primus som "smelteovn" Blander inn litt bly (ca 10-30%) Og jeg bruker former av gips. Hvis du har for lav varme på blandingen eller du kjøler for raskt, er det ofte støpen blir porøs. Sluker er ofte tynne i godset, og kan være litt kjelkete å få til. Best resultat får du om åpningen kommer på siden av sluken.

 

På mindre sluker/mormyska bruker jeg slynge.

Lag en rund form på ca 20cm dia med 4 cm høye kanter. (PVC rør er glimrende) Legg ut ei ca 2 cm tykk plate plastelina og press forma over og gjennom plastelinaen. Finn nøyaktig senter og putt nedi ett tykt sugerør som garantert kommen over gipskanten, og press slukene du skal kopiere nedi til kantene ligger jevnt med plastelinaen. Pass på at de kommer rett ovenfor hverandre. (formen skal snurre rundt når du støper og må være sånn passelig avbalansert) Jeg bruker også å lage noen få, grunne hull med fingertuppen som fungerer som sentrering når formen monteres sammen. Fyll på med gipsblanding og la tørke. Snu formen opp ned og fjern plastelina men ikke formen. Jeg bruker smeltet bivoks som jeg pensler tynt, tynt, tynt over hele sulamitten. Nå er du klar for å fylle gips på den andre siden. Når denne har tørket kan du skjære kanaler fra sugerøret og inn mot slukene.

Jeg bruker en finerplate Ø=20cm med en 10mm skrue gjennom. Denne fester jeg i en drill som er montert opp ned. Kjøres på lav hastighet når sink/bly fylles oppi. For å få formen til å sitte i ro, bruker jeg PVC røret som lå rundt formen, og presser den ned over kanten på finerplaten. Bruk vanlig syltetøystrikk for å holde formen sammen.

 

Her ble det skrevet mye om lite, egentlig, men jeg ble bare revet med :lol:

 

PS! Sørg for godt avtrekk, eller gjør dette utendørs. Bly er IKKE sunt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt inn Zn???

 

Er jo det som er i de fleste hjulvekter nå , og du får sikkert bommet brukte hos dekk pusheren din i tonnevis!!

 

Har ikke støpt Zn selv , men søk på google evntuelt youtube!

 

BROKK

 

Har kjøpt ja, da vet jeg at det er rent det jeg får, så kan jeg evt. blande inn andre metaller etter eget ønske. Betaler rundt 170 kroner kiloen, så for meg er det verdt det. Men takk for tipset. ;)

 

Hvor mange grader får du i ovnen din? Og hva har du laget form av? Jeg bruker blikkboks og primus som "smelteovn" Blander inn litt bly (ca 10-30%) Og jeg bruker former av gips. Hvis du har for lav varme på blandingen eller du kjøler for raskt, er det ofte støpen blir porøs. Sluker er ofte tynne i godset, og kan være litt kjelkete å få til. Best resultat får du om åpningen kommer på siden av sluken.

 

På mindre sluker/mormyska bruker jeg slynge.

Lag en rund form på ca 20cm dia med 4 cm høye kanter. (PVC rør er glimrende) Legg ut ei ca 2 cm tykk plate plastelina og press forma over og gjennom plastelinaen. Finn nøyaktig senter og putt nedi ett tykt sugerør som garantert kommen over gipskanten, og press slukene du skal kopiere nedi til kantene ligger jevnt med plastelinaen. Pass på at de kommer rett ovenfor hverandre. (formen skal snurre rundt når du støper og må være sånn passelig avbalansert) Jeg bruker også å lage noen få, grunne hull med fingertuppen som fungerer som sentrering når formen monteres sammen. Fyll på med gipsblanding og la tørke. Snu formen opp ned og fjern plastelina men ikke formen. Jeg bruker smeltet bivoks som jeg pensler tynt, tynt, tynt over hele sulamitten. Nå er du klar for å fylle gips på den andre siden. Når denne har tørket kan du skjære kanaler fra sugerøret og inn mot slukene.

Jeg bruker en finerplate Ø=20cm med en 10mm skrue gjennom. Denne fester jeg i en drill som er montert opp ned. Kjøres på lav hastighet når sink/bly fylles oppi. For å få formen til å sitte i ro, bruker jeg PVC røret som lå rundt formen, og presser den ned over kanten på finerplaten. Bruk vanlig syltetøystrikk for å holde formen sammen.

 

Her ble det skrevet mye om lite, egentlig, men jeg ble bare revet med :lol:

 

PS! Sørg for godt avtrekk, eller gjør dette utendørs. Bly er IKKE sunt.

 

Tusen takk for tips og råd! Så dersom jeg forstår deg rett, så blander du altså inn 10-30 % bly i sinken? Hvordan blir da stivhet / hardhet osv. på metallet?

 

Når det gjelder temperatur i ovnen, så har jeg ikke målt, men det er nok varmt til å smelte aluminium. ;) Formene har jeg laget foreløpig av varmebestandig silikon og de har holdt greit nok.

 

Takk for hjelpen så langt, trenger garantert mer!

 

Har oppdatert første post med bilder... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sink? Sink er også et tungmetall som ikke anses helsemessig gunstig det heller, selv om det anses mindre uheldig enn bly.

Legert bly, som enkeltbokstav-metall (monotype) gir harde støpeprodukter, hvis det er hardheten du er ute etter.

Dersom den hjemmestøpte blysluken lakkeres med slitebestandig lakk unngår man det meste av de antatte helserisiki forbundet med bly.

For sluken skal vel lakkerer, og ikke brukes blank? Den kan jo også lakkeres i blank lakk, sersom det er ønskelig (ala stingsildsluken?)

Seiskeier (som i gamle "svenskeharper") er vel laget av rustfritt stål eller alu.

Så igjen, hvorfor sink? Sink trenger en høy temperatur, mye høyere enn bly.

 

Med utstyret som må til, og forbruk av gass, kan det bli enklere og billigere å kjøpe slukene på i billigbutikk ov typen Biltema, Jula, Europris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at jeg vil støpe sluken selv, som betyr så mye for meg. Denne har gått ut av produksjon for mange år siden og jeg finner ikke den i noen butikker. Derfor har jeg kommet frem til at støping er den eneste utvei.

Har funnet ut (det står ZN på selve sluken) at sluken er laget av sink og det er jo et metall som er lett og billig å få tak i.

@ Xprez: Sink er et tungmetall og har tettheten 7,1 g/cm3. Smeltepunkt er 420 grader C.

Tinn er også et tungmetall, med tetthet på 7,3 g/cm3 for den vanligste formen det forekommer i.

Loddetinn inneholder alt fra 25 til 98 % tinn, og har lavt smeltepunkt i forhold til Sink. Loddetinn med lavt blyinnhold har tettet som altså er nær sink.

Hvis man ikke skal støpe sluker i meget stort antall vil loddetinn utifra et økonomisk synspunkt kunne brukes og også gi nær samme vekt som en sinksluk av tilsvarende form og størrelse.

(Lodde)tinn er ikke like billig som bly. Ved bruk av billigere legert bly får man et avvik i vekt som bør være godtagbart i forhold til en slulk i sink:

Rent bly har en tetthet på 11,3, mens typemetall, som er legert med antimon (6,7 g/cm3) og tinn har en langt lavere tetthet, mye nærmere tettheten for sink.

Sink er kjent for å kunne være vanskelig å støpe, det bør støpes under trykk for å få god utfylling av støpeformer.

Så igjen: en komplisert sinkstøping kan gjøres bedre og enklere med tinn eller typebly.

Link to comment
Share on other sites

Joda, takk for all info om tinn og dets anvendelse, men jeg vil ha slukene i en eller annen Sink-legering. Slukene har ingen form for innlegg, altså ingen wire eller svivler for feste av splitt-ring eller krok. Disse festes direkte i hull i hver ende av sluken. Jeg har prøvd bly med diverse hardhets-grader, men de tåler ikke så mye som sinken gjør (så lenge den ikke er porøs da).

 

EDIT: Og nei, jeg bryr meg ikke om helserisikoen ved noen av metallene... Det er ikke jeg som skal bite i dem, det er fisken som det skal. Samt, støping og slikt foregår ute i det fri.

Link to comment
Share on other sites

De slukene jeg støper, er stingsild og slukhals. Stivheten er lik de du kjøper. Og kanslje litt til. Men de blir bittelitt lettere enn orginalen, så det er nok bare blandingsforholdene som ikke er like. Funker gjør de, og det er en mye bedre følelse å fiske med egenprodusert utstyr!

 

Sluker og spesielt spinnere fra euro/ biltema suger og helt forferdelige:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...