Jump to content

Tysk jaktterrier rett valg?


raskin

Recommended Posts

Hei ja.. Jeg er inne på tanken på å skaffe meg en ny hund. Jeg har peilet meg inn mot tyskern men er ikke sikker på om det valget er det rette. Jeg jakter rådyr, elg og fugl. Terrenget jeg jakter rådyr på nå egner seg svært lite til løshund ettersom det er en riks veg og jernbane midt i terreget, men regner med at det blir skifte av terreng snart. elg og fugle terrenget er det ikke noe problem med løshund.

Det inntrykket jeg har fått av tyskern er at det virker som en allsidig hund som kan brukes til det meste ( eller tar jeg feil?)

Jeg kommer ikke til å bruke den til hijakt ( hvertfall ikke med vilje) ettersom jeg ikke har noe sans for den type jakt. det er helt greit at den jager rev/grævling men helst over bakken. Jeg har en sønn på vel 1 år så det bør også være en familievennlig hund. Jeg har 2 blandings hunder nå (hannhunder) så hundehold er ikke noe nytt for meg, har dog aldri hatt jakthund.

Så det store spørsmålet er: er tyskern et fornuftig valg? Den skal kunne fungere til ettersøk, jage rådyr/elg og være en turkammerat som gjerne kan jage rev/grævling. finne igjen påskutt fugl osv da vi er på fuglejakt. Kom gjerne med innspill om dere mener noen andre raser er mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Heisan

jeg gikk i et år og var bestemt på tysker.. til mitt bruk noe rådyr men mest fuglejakt og da ender gås som det jeg jakter oftest..

 

etter at jeg hadde en lengre prat med en som hadde tysker for salg så kom jeg av tyskeren, og begynte og interesere meg for wactelhund...

Grunn var att denne personen hadde lang og alsidig erfaring med forskjelige hunderaser,,,

Og i følge ham så er tyskeren glimrende til det den er god til,, men håpløs til annet,,, for meg var annet andejakt,, tyskeren blir så giret att den er omtrent

håpløs og holde seg i skjul og få til og være rolig. så og sitte på post og vente på fuglene ville han påstå var bortimot umuligt for tyskeren...

men den er en veldig god apportør og den går gjerne i vann...

Det som ofte er problemet er att folk liker og snakke om egne hunder, og også rettferdiggjøre egne valg. Så derved får mange hunderraser ufortjent mye skryt

kontra andre raser som de ikke har erfaring med...

 

etter ny leting etter rådyr og vannapportør falt valget mit på tysk spaniel "wactelen"

wactelhund loser i kort tid og er derfor lovlig og slippe på rådyr,, men de bruker den på det meste av jakt, og rasen er avlet som en allrounder..

Andre fordeler er att den ikke har samme skarpheten som feks tyskeren og den er godt annnerkjent som familiehund...

så søk opp wactelhunden for og sammenligne mot annet som kan være aktuelt.

selv venter jeg i spenning på min valp.

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Bare lurer litt men hvis du får en wactelhund som jager lengre en fem min kan du vel i utgangspunktet ikke bruke den på rådyr ? Så på sånn hund en gang men fikk beskjed om det så da hoppet jeg over for det var ofte lengre Drevtider enn det på de.Driver selv og ser meg etter en tysker :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Strihåret Vorstehund etter foreldre som driver hårvilt med los.Da har du hund til det meste du er ute etter. DEt er en god fuglehund og apportør, og den driver ikke hårvilt så lenge som en Wachtelhund. Min strihår har jeg godkjent som etttersøkshund også.

Link to comment
Share on other sites

Kan den brukes som støtende?

 

Min jaget i 10 min - uten los - men jeg skal si at dyrene ble satt i bevegelse.

 

I den ene delen av terrenget - var dette delt med en vei, og vorsteh`eren ble sluppet på den ene siden, og kom tilbake etter 5-10 min.

 

Da kjørte jeg ned til veien, og gikk med dachsen langsetter denne, og når den fant sporene av dyrene som hadde krysset veien pga. vorsteh-jaget, ble det los kjapt.

 

Postene var selvsagt på plass :wink:

 

Synes selv at dette var effektivt :D

 

Og den lille sparte buken for sårskader, og vi slapp å vente i timesvis til den hadde "nøstet opp".

 

Skulle jeg ha hatt èn hund til alt - uten å tenke på størrelse - ville det blitt en ruhåret vorsteh av riktig avstamning.

 

Altså: Ingen Kongsvoldhund :wink:

 

En strihåret vorsteh - samt en drilling.

Ja, hva mer trenger man????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...