Jump to content

Zeiss Victory 4-16x50 FL


mork

Recommended Posts

Har nettopp montert en slik en på M55-sporter`n. Jobber litt med å finne info om siktet, men finner lite. Derfor lager jeg en tråd der dere kan pøse på med info og erfaringer.

 

Som sagt, har montert den på min kvasi-mediums-langhold/børifle. Skal teste den i morra på 400 m.

Er i utgangspunktet dedikert Swaro-tilhenger, men er kanskje verdt å prøve denne?

 

Kom med erfaringer. Både langhold og jakt.

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik kikkert.

Optikk er strålende, men flere andre løsninger er jeg mindre begeistret for.

Disse nye zeissene med justerings ratt ett lite stykke ut i teigen har ett hus som er lavere enn kikkert røret.

Dette skaper fort trøbbel om du vil velge en lav montering og har picatinny skinne.

Feks, jeg hadde lave Leupold Mark 4 ringer, da kom huset under justerings tårnene borti picatinny skinnen.

 

Låsbare justerings tårn... Dvs du må løfte opp lokket på tårnene før du kan justere... Helt grei løsning når du sitter med rifla i handa. Men liggende i terreng blir mine middels apekatt armer kort. Jeg må ta kolben bort fra skuldra for å få løftet opp tårnene og skrudd.

 

Paralellakse justeringen i kombinasjon med lysbryter. Denne bygger veldig mye til siden. Tårnet hekter seg lett fast i litt trange våpen sekk løsninger. Og jeg liker ikke at det tårnes skal bære vekten av rifla.

Kikkerten ble testet med Norrøna integral(40 l) våpensekk. Bergans tuva (50L). Eberlestock GS II.

Kun sistnevnte sekk er en bra kombinasjon med denne kikkerten mener jeg.

 

Jeg likte kikkerten meget godt på "papiret". Og hadde tenkt å bytte denne ut med min Hensoldt 4-16x56. Prøvde å selge hensoldten for å få midler litt kjappt. Men markede var heldigvis tregt. Og jeg fikk kjøpt en zeiss 4-16x50 og testet denne.

Er utrulig glad for at jeg fikk se og prøvd kikkerten først.

 

Jeg ville kanskje ventet ett år eller to, for å se om zeiss videreutvikler denne kikkerten. Om jeg skulle kjøpt kikkert i dag ville jeg valgt noe annet.

Jeg spurte zeiss om det feks var mulig å få mil-dot retikkel(selv om det ikke hadde blitt medforstørrende). Men det var de ikke villig til å gjøre.

 

Hensoldt`n står montert på en 2.6kg nybygd cz 527 i 221 Fireball og er en "smule" stor til den rifla. Så jeg er i markede for en mere kompatk sak med ganske likt zoom område. Leica 3,5-14x42 kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er kikkerten ikke for tung. Men paralellakse/lystårnet gir ett klumpete utseende. Kanskje er kikkert`n "penere" uten lys tårnet. Leveres jo også uten lys.

Lystårnet på feks Hensoldten min er like stort. Men kikkerten har jo 34mm rør OG 56 objektiv. Dette gjør at denne tunge kikkerten glir lettere ned i trange våpen sekker. Det større objektivet gjør at tårnet ikke stikker alt for langt ut.

 

Skjønner mange som liker retikkel 60. Meget lett å legge siktepunktet på feks en klistrelapp.

 

Trådstarter nevner langhold i bruks området. Hvis du ikke har tilt på picatinny skinna di, så tipper jeg du går fri for klikk rundt 850meter.

Langt nok for de fleste.

 

Kom på ennå en irriterende ting. Men det gjelder de fleste zeiss victory. Okularet blir smalere. Og en Butler Creek beskytter løsner lett. Jeg bruker tape. Men mister ofte butler`n på okularet. Hvis ikke dritt`n knekker først ;-).

 

ØNSKER at zeiss kommer med en videreutviklet versjon av denne! 4-16x42(?). standart justerings tårn. Paralell akse ned til 10m, lys er ett ønske men jeg ser ikke noen bra løsninger på hvor batterihuset skal være. Tenkte noe ala de nye Zeiss/hensoldt. Men tipper at den vil gi problemer med de av oss som har 90 grades hevarm løft. Og vil montere kikkerten lavt.(batterihuset intergert under okularet)

Retikket i valgfritt plan. ett MIL retikkel av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Vekta og Paralellakse justeringen i kombinasjon med lysbryter skal jeg leve med. Blir ikke noe særlig brukt i fjellet vil jeg tro. Knapt nok i utmarka. Men ja, jeg merka vekta da jeg fikk siktet i hånda. Man forventer kanskje vekta av en kjøttdeig. Det er vel 50% mer vil jeg tro.

 

Som børifle på hjort tenker jeg optikken er god. Lysjusteringsområdet ser også ut til å være bra.

Jeg er svak for zoom. Å få viltet dratt nærmere liker jeg rett og slett. Tenker 10-12x på hjort, samt 12-16x på åtejakta jeg bedriver her. Med opplyst åte skal det være kurant.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Da er det i hvertfall delte meninger om hva som "fungerer". I min kan jeg så vidt skimte prikken på dagtid med helt nytt batteri, og det kan overhodet ikke sammenlignes med lysretikler som er beregnet for bruk på dagtid som f.eks. Zeiss Victory Varipoint (har), Swarovski Z6i (har) og SuB Zenith FD (har hatt). Hvis du ønsker et kikkertsikte med ordentlig lys i retikkelet for bruk på dagtid, vil i alle fall ikke JEG anbefale den nevnte 4-16x50 modellen... Mitt bruk er trening, litt semi-langhold samt bukke-og revejakt i mørke timer, og der er den fin!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var om prikken er like sterk som i en SuB night&day, og det er den definitivt ikke! Hvis "runnys" har sett i en SuB med FD, og tror han får samme lysstyrke i en Zeiss Vic 4-16x50 FL kommer han til å bli skuffet! Hvor mye lys man "trenger" er helt opp til hver enkelt, men JEG vil at det skal være såpass sterkt at det første øyet ser skal være den lysprikken, uansett lysforhold - året rundt! For meg gjør det skytingen bedre da jeg kun trenger å fokusere på dyret, fordi lysprikken er så sterk at jeg har full kontroll på treffpunktet. Jeg har nesten blitt avhengig av lyset i mine sikter, og hvis "runnys" er ute etter noe lignende vil jeg heller anbefale f.eks. Zeiss Victory Varipoint, den nye Victory HT eller en av de andre jeg har nevnt over. Det finnes selvfølgelig flere, men disse har jeg førstehåndserfaring med selv.

 

Og selv om du ikke er enig Mork, synes jeg ikke at dine meninger og synspunkter er fjas...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...