Jump to content

Nikkel


reldor

Recommended Posts

Kortversjonen:

 

- Fyll en plastbøtte med relativt svak svovelsyreoppløsning eller uttynnet batterisyre.

- Koble en bit blyplate til den negative polen på en strømkilde og senk denne ned i bøtta. Dersom blybiten er tilkoblet med en kobberledning, må denne tilkoblingen være over syren, dvs bare en del av blybiten må senkes i syren.

- Senk delen som skal strippes for nikkel ned i syrebadet etter en kobberledning, og koble denne til den positive polen på strømkilden. Pass opp for kortslutning.

 

Spenning? 6V bør være nok. Strømstyrken tilpasses syrens konsentrat, mengden nikkel og brukerens tålmodighet. NB! Dette tærer på metallet, så fjern delen fra syren og rengjør denne grundig etter at forniklingen er vekk! Ikke glem den i syrebadet over helga...

 

Dette er etter en nokså skranten hukommelse, men om jeg har sagt noe feil blir det nok snart rettet opp av en av kjemi-gutta... :wink:

 

Det finnes forresten egne kjemikalier som fjerner nikkel, men disse har jeg ikke prøvd.

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Hei

Da har jeg gjort ett forsøk , og ja syra er hard på jernet , grove etsemerker.

Mulig jeg brukte for sterk løsning. 7.5%

 

Disse låsekassene skal anløpes for å herdes seinere ,

hva skjer med nikkelbelegget hvis jeg anløper kassene uten å fjerne belegget?

Vil det flasse/brenne av? Eller vil det feste seg mer?

Anløping gjøres med kasse pakket i kull ved 840 grader i en time for så å kjøle ned

i ovnen til dagen etter.

 

R.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Da har jeg gjort ett forsøk , og ja syra er hard på jernet , grove etsemerker.

Mulig jeg brukte for sterk løsning. 7.5%

 

Å bare slipe bort nikkelet fungerer ikke?

Skummelt å begynne med syrer og elektrolyse, da dette som regel angriper områder som "stikker ut" fortere enn andre områder.

 

Disse låsekassene skal anløpes for å herdes seinere ,

hva skjer med nikkelbelegget hvis jeg anløper kassene uten å fjerne belegget?

Vil det flasse/brenne av? Eller vil det feste seg mer?

Anløping gjøres med kasse pakket i kull ved 840 grader i en time for så å kjøle ned

i ovnen til dagen etter.

R.

 

Prosessen du beskriver kalles en "normalisering" (da trengs det ikke kull), eller det er et forsøk på "oppkarburisering" (om meninga er at kull skal trenge inn i stålet).

"Anløping" er en prosess man gjør etter herding, og blir gjort på mellom 150-700 grader.

 

Om du ønsker å normalisere delen, så er nikkelet bare en fordel, det vil hindre glødeskalldannelse. Det vil ellers skje lite med nikklet.

Om du ønsker å oppkarburisere delen må nikkelet fjernes, for ikke å hindre karboninntrengningen. I tillegg bør delen ligge mye lenger ved temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Å slipe går sikkert det også , men kassene skal setherdes(coulorcase hardening).

For å ungå at det skulle sitte igjen noe nikkel og missfarge herdingen ønsker jeg å fjerne

på den "riktige" måten.

 

 

Ja , det heter å normalisere , delene pakkes i kull for å hindre glødeskall....

 

R

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sliper, så vil jeg tro at du får fram en glansforskjell mellom stål og nikkel. Dette kan du se etter for å være sikker på at du har fått fjerna alt nikkelet.

 

Regner med disse grove etsemerkene er ugunstige for den ferdige overflata, så du har sikkert tenkt å pusse de før settherdingen uansett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...