Jump to content

Kjøp av rifle


StokkAnda

Recommended Posts

Hey.

Er 14 år og en ivrig jeger. (Fersk på forumet også.) Altfor lite ute, elsker norsk natur og skal sparke meg selv i ræva denne høsten.

 

Småvilt er det som interesserer meg, og toppjakt virker utrolig spennende. Har derfor spurt litt rundt om valg av rifle, og ble denne helgen fortalt at jeg burde gå for en Howa 1500. Har svært lite erfaring om rifler, kan dog en del teoretisk.

 

Har skjønt at dette er en 223, og at jeg burde gå for en tysk eller finsk rifle, siden disse nesten garantert er gode. (Denne er tysk om jeg ikke tar helt feil.)

 

Lurer enkelt å greit på om denne er et godt valg til mitt bruk? Vil prøve å bruke den så mye som mulig.

 

Et offtopicspørsmål: Skyteprøve avlegges ikke under jakt av småvilt, 99% sikker. Riktig?

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 er ikke tysk, den er japansk. Mitt syn på den er at det skal vanskelig gjøres å finne en rifle i dagens marked som gir mer igjen for pengene. Weatherby Vanguard er samme rifle med annen stokk og litt kosmetiske forskjeller, men produsert av Howa.

Det er en side ved dem du bør tenke gjennom: Sjekk riflestigning i forhold til hvilke kuler du ser for deg å bruke. Så vidt jeg vet har både Howa 1500 og Weatherby Vanguard 1:12" rifling, og det begrenser bruken av tunge kuler. Opp til 55gns er ikke noe problem.

Du kan også vurdere å heller kjøpe riflen i 6,5x55, da kan du også bruke den på storvilt om du senere skulle få lyst til det.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :)

 

Howa er uten tvil et godt valg (og det er i grunn Weatherby Vanguard og, siden det stort sett er samme rifla). Kjøp den gjerne i .223, for det er et bra småviltkaliber. Til matvilt kan det være en fordel å få ladet opp skudd som ikke er "stygge". Det er jo i utgangspunktet et varmintkaliber. Ikke tenk så mye på riflestigning, mener jeg. 1:12 holder opp til minst 55 grs. Hører om de som har greie erfaringer med litt tyngre kuler og. Ellers detter rådyra med 55 grs og de. :wink:

 

Vet ikke hvor mye du har tenkt å legge i en pakke, men det er en grei pakke her feks: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27112010

 

Sjekk evt riflas svar på folkevogna, Tikka T3, på Finn.no. Det står stadig vekk slike til salgs der til høvelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Sorry hvis det her blir litt masete, men har nå snakket med broren min.

 

Han sier at en rifle til 2000 er et myyye lurere kjøp med tanke på hvor lite erfaring jeg har og hvor lite jeg kommer til å bruke rifla. Han sier forskjellene på en billig og dyr rifle er uvesentlige i mitt tilfelle, og at jeg heller burde selge rifla og kjøpe dyrere senere.

 

Han er en sta geit, så jeg spørr heller her: Har han et poeng?

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilken rifle til 2.000. En Howa 1500 er ikke noen dyr rifle i utgangspunktet, skal du få en brukbar rifle til 2.000 er du avhengig av å ha flaks på bruktmarkedet. Argumentet hans holder vann i forhold til å kjøpe en rifle i Blaser/Mauser M03/Sauer/Strasser-klassen, men ikke for Howa/Vanguard. Du kan selvsagt komme over f. eks. en brukt Tikka M595/M695, men de går sjeldent under 4.000, og da er ikke veien lang til en ny Howa med full garanti og uten slittasje.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med rifler i den prisklassen gjerne er gamle og godt brukte. I tillegg er det gjerne ikke kikkertsikte på den. Ombgyde Mauser M98 er vel omtrent det alternativet du har her.

 

fant denne på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33902711

 

Ikke i 6,5, som du vurderer, men i .30-06. Litt mer "kanon", men fremdeles et veldig kurant og allsidig kaliber hvor du ikke må dukke opp med en trillebår full av penger i butikken når du skal kjøpe ammunisjon. Kan se ut som om den kan være verdt "en totusenlapp". Men sikte må du altså ha i tillegg. Det er ikke umulig å få tak i et relativt greit sikte til under 3 000,- feks en Sightron SI, Redfield, m.fl med 1" rør (Ringene på den i annonsen er 1", om de følger med. Står at montasjene gjør det, og da er sikkert ringene inkludert). Da blir det rundt fem tusen til sammen. Ikke så langt opp til ny og ubrukt. Men det holder kanskje i starten, om ikke annet.

 

Om broren din har et poeng? Tja... Det er greit å starte rimelig siden man kanskje ikke er sikker på om jakt og skyting virkelig er det store, og man taper mindre på billige ting enn dyre ting om man selger igjen, men følelsen av å bestemme kaliber, merke og utseendet teller jo noe det og. Og ikke minst følelsen av å kjøpe noe en har lyst på fremfor å kjøpe noe bare på grunn av prisen, bør jo telle litt det og. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...