Jump to content

Pipelengde på 8x57


dani_el

Recommended Posts

Skal kjøpe Blaser r93 i morgen der jeg skal ha det fantastiske kaliberet 8x57 JS, trenger forslag på pipelengde?

Sitter mest på post, men går av og til med hund(blir sikkert mer i framtiden). Det skal monteres lyddemper, sonic 45 da jeg har denne fra før...

Tenker på 46 cm selv, slik at den er lovelig i Sverige da jeg har en sjef med 100 000 mål i Sverige :)

Link to comment
Share on other sites

8 x 57 IS er en patron med moderat hylsevolum i forhold til kuletverrsnitt og kulevekt, og taper ikke så mye på et litt kortere løp. Løpslengden bør komme i betraktning også når det gjelder våpenets balanse og håndterbarhet. Og nevnte jeg utseende?

Min mauser i kaliberet har 60 cm løp av midlere jaktprofil, og jeg trives med det.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at ideallengden er rundt 56-57 cm, basert på relativt hastighetstap.

Har selv en 8mm-06 med 56 cm pipe, hendig i skogen og gode hastigheter både med lettere og tyngre kuler.

 

Skal du sette på feigetut blir jo saken en annen, da blir det best balanse i Blaser'n med pipe rundt 45 cm

Husk bare at da bør du skyte med demper konstant! Et skudd med 8x57 uten demper med løp på 45 cm er ingen behhagelig opplevelse!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...