Jump to content

Swarovski Z6i gen2 2,5-15x56BT


wildshot

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en ny swarovski Z6i til jakt på det meste fra bever til elg. Har tidligere en swarovski habich? 1,5-6x42 som jeg er veldig fornøyd med. Men vil bytte den ut til fordel for en kikkert med kulebanekompensator og lys.

Skal bruke kikkerten både på drivjakt og posteringsjakt. Er viktig for meg at kikkerten er lyssterk.

 

Valget står mellom swarroen i 2,5-15x56 og 3-18x50 men er vanskelig å velge da jeg vil ha en lysterk kikkert med lav montasje.

Med 56en får jeg den mest lysterke kikkerten men med 50en som er hakket lengre får jeg en "smekkrere" kikkert som kommer over kammeret og muligjør en lav montasje.

 

Noen med erfaringer med lysterkheten på 56en kontra 50en, eller andre synspunkter/meninger som kan gjøre valget mitt lettere???

Link to comment
Share on other sites

Tror helst jeg vil prøve å greie meg med en kikkert, tror nok jeg heller mest mot 56en som universalkikkert. Siden jeg jakter ekstremt mye, og i alle lysforhold. Så får jeg heller klare meg med en høy montasje. Kikkerten har jo tross alt tilt sensor :)

Og mulig den blir 110g tyngre enn 50en, men med kkc stokk 58cm løp med lydemper er riggen tung allerede. Har ikke syntes dette har vært noen problem til nå etter mange lange turer blandt annet på reinsjakt. Blir det et problem får jeg bruke noen flere timer i uka med manualene mine.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart ha valgt 2,5-15x56 fremfor 3-18x50 som allroundkikkert (har en 2,5-15x56 Gen1 selv). Z6i'en er ikke helt i toppen i skumring, så jeg ville ha størst mulig objektiv på min (kjøpte Z6i på grunn av fleksibiliteten). På 2,5x er synsfeltet veldig bra også; mye bredere enn på min Victory 2,5-10. Som jaktkikkert trenger jeg ikke heller noe forstørrelse utover 15; det jeg ikke treffer da kommer jeg ikke å treffe med 18x heller.

 

Det spiller jo også inn at du har en stokk der kolbekammen antakelig kan stilles så høyt at kikkertens høyde er uten praktisk / ergonomisk betydning. Jeg har selv GRS-stokk på to rifler, og bruker kikkerter mellom x42 og x56 på en av de. Der opplever jeg ikke noen negativt forskjell med høyere siktelinje i større kikkert (om det er en forskjell er det vel heller motsatt; jeg slipper å legge ned hodet den siste centimeter med høyere kolbekam).

Link to comment
Share on other sites

2,5-12x50 var også med i vurderingen min en stund og er et yppelig allaround sikte. Men grunnet til at jeg ikke valgte det var fordi jeg skal ha sikte med kulebanekompensator for skyting på lengre hold, og ville derfor ha hakket høyere forstørring. Hadde jeg valgt sikte uten BT hadde nok valget falt på 2,5-12x50 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...