Jump to content

Årets jakt i rendalen


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Har tilbud om bukkekort i rendalen i år, med svarfrist i morgen (!). Og lurer på om årets jakt blir annerledes enn tidligere.

I fjor var fellingsprosenten på storbukk 90%, men kan man forvente et like høyt tall i år når de mangler 300 dyr? Hvor mange prosent av stammen er borte?

 

Er det noen som har erfaring fra jakt i området som kan komme med tips? Er det lettjaktet? Er det en god prosent bukker i stammen? Fine dyr? Sky? Fint terreng?

 

I år blir det jo bare 50 jegere, så det bør i alle fall ikke være mye folk i fjellet (heldigvis)

 

Mvh Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke reinsdyr der, men er allikevel mye i områdene. Vil påstå det er lettjaktet, stort sett veldig lett å bevege seg i terrenget, det er en grei bestand og flotte bukker å se rett som det er. Dyrene virker ikke spesielt sky, sett i forhold til andre reinsflokker jeg har vært innpå. Har mange ganger kommet svært tett innpå dyrene når jeg har vært på fuglejakt, men det stiller seg sikkert annerledes om man bytter ut hagle med rifle, og fuglekort med bukkekort. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Muntjac

 

Har jaktet der noen ganger og det er greie områder, men mye små terrenger ihvertfall på Alvdalsiden. Dette fører til at du er veldig vind avhengig og må kunne reise på sparket for å få bra utbytte. Dette gjelder SÆRLIG visst du har terreng i ytterkantene. I fjor blåste det nesten ikke norda vind og dyrene kom ikke inn før helt på tampen i de nordligste områdene.

Link to comment
Share on other sites

Hei du,

 

Terrenget til Rendalen renselskap er rimelig stort og sammenhengende, rimelig lett gått dersom du er ute etter det, men du kan også få kjørt deg i deler av terrenget dersom du ønsker det.

Kart over området finner du på siden http://www.rendal-renselskap.no" target="_blank

Har jaktet der 7 år på rad nå, og vil si det er langt mellom de store bukkene, til tross for at jeg så noen skikkelig fine der i fjord :D

Er vel kjent for å være relativt små dyr i stammen.

Ble skutt mye kløftbukk/småbukk der i fjor samt noe storbukk så jeg personlig er litt skeptisk til å betale 12.000,- for et bukkekort i år.

Tror forøvrig ikke reinen der er mere "tamme" en andre steder det var vel noe som kom på munne hos misunnelige folk og media det året statsministeren fikk jakte der :wink:

Det er i allefall min erfaring.

Dersom du ikke finner en fin bukk kan du skyte ei feit simle som småbukk, det gjorde jeg et år og fikk 4.000,- i bot, med kommentaren " jasså gutt,har du skøti fittbukk" :mrgreen:

Har også mulighet til å jakte et annet sted så dette blir en vrien avgjørelse da jeg trives veldig godt med å jakte rein hos Rendal Renselskap i deres terrenget.

 

Tar du kortet vil du mest sannsynlig se dyr, ha flotte turer i flott terreng i forhåpentligvis flott vær :mrgreen:

God tur og lykke til

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på å takke nei. Det er i år ikke mulighet for å skyte annet enn storbukk på bukkekortet. 12' nok er jo tross alt ganske mye penger, og rendalen er et stykke fra oslo. Kan være greit å ta et kjøttdyr om det skorter på tid. Jaktsesongen er bare til 9 september, og en av helgene forsvinner til konfirmasjon (Gud hjelpe en stakkars ateist)...

Link to comment
Share on other sites

Hei shooter2,

 

Så et par skikkelige gubber der i fjor ved akshaugen og på toppen av tanvola :wink:

Hvordan tror du bukkebestanden er nå etter Fjorårets jakt, var veldig mye liten bukk som ble skutt på slutten av jakta?

 

Mvh

Sauerhansen

 

Hei du ! Er nok ingen fare med at det ikke finnes bukk og er en heldig kan man jo få klaff på første tur men det er jo ofte slik at er man ute etter no spesielt må man være mye ute .

Ja området du nevner der er jo ofte et riktig sted når trekket går men også et godt utgangspunkt uansett . I år som det kun blir 50 jegere i området tror jeg det vil virke positivt for alle som har jakt for dyra blir roligere da jakttrykket av folk fra alle kanter blir mindre . Tror de som virkelig ønsker og jakte vil oppleve superjakt hvis værgudene er i lune :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei igjen Muntjac

 

Har jaktet der noen ganger og det er greie områder, men mye små terrenger ihvertfall på Alvdalsiden. Dette fører til at du er veldig vind avhengig og må kunne reise på sparket for å få bra utbytte. Dette gjelder SÆRLIG visst du har terreng i ytterkantene. I fjor blåste det nesten ikke norda vind og dyrene kom ikke inn før helt på tampen i de nordligste områdene.

 

 

Tror ikke renselskapet har noe reinsjakt på Alvdalssiden..... Er nok Sølnkletten du tenker på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...