Jump to content

Kan man lage "heen" muffe av kammerstykket til M98?


Tesla32

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som sitter inne med kunnskap om hjemmelaget muffe for løpsbytte. på folkemunne såkalt "Heen" muffe, selv om jeg leste en plass her på Kammeret at folk har laget slike muffer selv i mange år.

mitt spm blir da; kan man bruke kammerenden av et 30-06 m98 løp som utgangspunkt til muffe? med kammerenden mener jeg fra gjengeparti frem til falsen for baksikte. eller er det for lite gods rundt?

muffa skal betjene en pipe i .35whelen og en i 6.5x55.

tenkte at det må være en fin kombinasjon av kaliber. 6.5 tar alt smått og .35whelen tar resten :mrgreen:

 

om det ligger en tråd hvor dette er diskutert vennligst link..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

det går nok men ser problemer med å få rettet dette opp godt nok.Ville nok og laget muffa i ein litt hardere kvalitet for å ungå at pipe muffe river seg.

Tror nok ein børsemaker bruker mindre tid på å lage muffa av ein akselbit enn å kappe og rette opp et gammelt løp. Eller like enkelt å kjøpe Heen sin tror neppe det er mye å spare her ,kun hvis du har ein kompis som dreier for deg.

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

joda enig at en original muffe hadde vært tingen. men så er det jo dette med å lage selv da :winke1: har tilgang på en go dreiebenk og det skal ikke by på store problemer å rette emnet. men det jeg var usikker på er om det er nok gods i kammerstykket. der hvor mine maskineringskunnskaper kommer til kort er nok å få løpene gjenget slik at det ikke er slakk i muffa. har akslingsbit som er tykk nok, men det spørs om jeg klarer å slå mausergjenger.

kjenner nå på fornuftstrengen at jeg burde la en børsemaker tilpasse dette..

Link to comment
Share on other sites

joda burde nok det. kan dreie fin/smågjenger. men store som mausergjenger har jeg ikke prøvd. av en eller annen grunn har jeg ikke trua på at jeg klarer det. mulig pga manglende erfaring :roll: men så er nå eier av benken en med mye erfaring. så med et prøve emne eller tre så sitter vel de gjengene og. men så var nå drømmen å slippe å lage alt nytt hvis kammerpartiet på m98 var egnet til formålet. om man dreier det til, slår gjengene og så herder det, vil man da kunne oppnå styrke nok til at gjengene ikke vrir seg? eller er stålet for "dårlig" i utgangspunktet?

Link to comment
Share on other sites

Er løpsstål herdbart? Det virker som om du ikke har nok erfaring med maskinering, materialer eller børsemakerarbeid til at du kan gjøre gode nok vurderinger til å unngå å gjøre ukloke ting. Viljen til å bruke et gammelt M98 løp til noe, er ikke alltid god nok kvalifikasjon til å definere hva som er gjennomførbart eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan bruke et utslitt løp til å lage muffe, har gjort dette flere ganger og det er ikke et tema om det holder eller ikke - for det gjør det.

 

Derimot så er det ikke å anbefale uten at man bruker en pipenøkkel for å sette fast/løse ut pipa. Pga stor stigning på gjengene så får du lite tiltrekkingsmoment bare med håndemakt og det trengs mange skudd før "ting setter seg". Viss du derimot gjenger kammerstykket til f.eks M20x1 innvendig og de samme gjengene utvendig på pipene du skal bytte mellom så får du en tilnærmet "Heen muffe" med minimal treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

ATK: Takk for at du påpeker mine manglende erfaringer hva gjelder maskinering og ståltyper. :!::roll: hvis du gidder å lese og ikke lete etter feil ser du at jeg har nevt at jeg ikke besitter kunnskapen. derfor jeg spør her inne. har dessuten en erfaren maskinist som er eier av benken. men igjenn: takk for at du påpeker det åpenbare......

 

til de med fornuftige råd: tusen takk. det var slike svar jeg hadde håpet på :D

og om jeg finner det fornuftig å gjøre det selv( med maskinisten hengende over skuldra) har jeg to tusen å legge ekstra i optikk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...